Blijf up-to-date van het Limburgse en Kempense ondernemerslandschap? Let’s Qonnect

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Toestemming*

Madame Beauté

Rigorgeous

Met een schat aan ervaring in natuurlijke en gezonde make-up, is onderneemster en power lady Caroline Rigo (39) een hooggewaardeerd en inspirerend persoon in de schoonheidswereld. Geef haar maquillage en penselen en deze topvisagiste doet elke huid stralen. Samen met haar team ontwikkelde ze succesvolle merken, die verdeeld worden in de farma- en beautysector.

Qontact I Hoe is het allemaal begonnen?

Caroline: “Na een avondopleiding tot schoonheidsspecialiste ben ik als make-up artist aan de slag gegaan. Eerst zelfstandige in bijberoep, na een tweetal jaar fulltime freelancer voor magazines, televisie en muziekgroepen. In 2007 heb ik mijn make-upwinkel Le Visage geopend. Iedereen verklaarde mij gek want dit concept was toen nog niet vertrouwd in het winkelstraatbeeld. Ik kocht merken in uit alle hoeken van de wereld en bracht ze bij ons op de markt. Na verloop van tijd merkte ik dat steeds meer klanten behoefte hadden aan luxueuze en tegelijk gezonde én verantwoorde schoonheidsproducten. Zo ben ik op het idee gekomen om een eigen make-uplijn te ontwikkelen. In 2016 is Le Visage omgedoopt tot de belevingsstore Café Beauté en heb ik het minerale make-upmerk Cent Pur Cent gelanceerd. Vandaag is deze lijn verkrijgbaar in meer dan 600 apotheken.”

Qontact I Dat eerste succes smaakte naar meer, nietwaar?

Caroline: “Reken maar! Stilaan groeide ook in de beautywereld de vraag naar gezonde en natuurlijke make-up. Daar speel ik sinds 2020 op in met i.am.klean, mijn tweede minerale make-uplijn met een vleugje zelfvertrouwen en luxe op maat van schoonheidsspecialisten en concept stores. Ik voel aan wat de vrouw nodig heeft en vertaal die emotie naar make-up. Dat in combinatie met de juiste ingrediënten, de link met de medische wereld en ontwikkelingssamenwerkingen met toplabo’s. Omdat ik mijn passie voor mode en make-up enorm graag wou delen met andere make-up lovers, heb ik Blush Academy + Agency opgericht. Bij Blush Academy word je door ervaren vakdocenten opgeleid tot professionele make-up artist of fashion stylist en kan je de aangeleerde skills meteen omzetten in de praktijk tijdens een van de vele stages. Bij Blush Agency krijg je de mogelijkheid om op freelancebasis opdrachten in beauty & fashion te verzorgen en je eigen portfolio verder uit te bouwen.”

Rigorgeous is het overkoepelende businessmodel waarbij je Carolien leert kennen als de spirit en de persoonlijkheid achter de merken Cent Pur Cent, i.am.klean, Blush Academy + Agency en Café Beauté. Het concept steunt op de drie pijlers van de Rigoodness-visie: good hearted, good inspired en good connected. Caroline: “Rigorgeous is een manier van zijn, een visie op hoe je in het leven staat. Ik ontwikkel schoonheidsproducten als een oplossing voor het probleem van de klant, volledig op maat. Het is mijn ambitie om vrouwen zichzelf te leren accepteren wie ze zijn en er de beste versie van te maken. Ik put veel inspiratie uit gesprekken met zowel b2b-klanten als consumenten of uit onze community op Facebook. Verder lees ik veel, reis ik vaak en vind ik verschillende culturen fascinerend. Door geen oogkleppen op te zetten en te luisteren en te observeren wat er in de wereld gebeurt, krijg ik inspiratie voor innovatie.”

Ik zie mijzelf als pionierster.

Qontact I Op welke manier slaag jij erin om je te omringen met de juiste mensen?

Caroline: “Het is aan bedrijven om een bedrijfscultuur te creëren waarin mensen zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen. Als je daarin slaagt, trek je ook makkelijker de gewenste profielen aan. Tegenwoordig moet je je als werkgever niet alleen verkopen, maar er ook voor zorgen dat je uitstraling effectief overeenstemt met de activiteiten die je ontplooit. Vaak brengen medewerkers van Rigorgeous zelf kandidaten aan als we een vacature plaatsen. Een openstaande betrekking is bij ons altijd snel ingevuld. Ik beoordeel een sollicitant op een vijftal waarden, die ik als bedrijfsleider zeer belangrijk vind. Authenticiteit is er zo eentje. Een andere is ondernemingszin. Ik kan genieten van mensen die de kar trekken of die in bepaalde domeinen slimmer zijn dan mij.” Eind maart werd Carolien bekroond met de titel ‘Jonge Limburgse Ondernemer van het Jaar’, nadat ze eerder al genomineerd was voor de prestigieuze WOMED Award die sterk vrouwelijk ondernemerschap in de kijker plaatst. Wat doet dat met een CEO? Caroline: “Da’s keitof natuurlijk! Ik vraag me iedere keer af waarom ik in godsnaam meedoe aan zo een verkiezing omdat het me zenuwachtig maakt en de nodige stress veroorzaakt. Maar aan de andere kant daagt een overwinning mij uit om de lat voor mezelf weer iets hoger te leggen. Plus: elke deelname breidt mijn netwerk uit en dat is mooi meegenomen. Last but not least is het een teken van appreciatie waarbij andere ondernemers aangeven dat ik goed bezig ben.”

Qontact I In welk opzicht is netwerken voor jou een inspiratiebron?

Caroline: “Netwerken is superbelangrijk, ik netwerk heel veel. Tijdens netwerkevents vraag ik de aanwezigen de oren van het hoofd omdat ik veel wil te weten komen en van iedereen wel iets kan leren. Op die manier groei ik niet alleen als onderneemster, maar ook als mens. Daarom sta ik voor 100 procent achter Qontact. De bezielers achter dit zakelijke netwerk brengen een sterk verhaal over het verbinden van mensen. Ik vind dat ze dit daadkrachtig faciliteren voor andere ondernemers. Een grote troef is de persoonlijkheid die in hun netwerk is verweven. Ik bedoel daarmee dat ze altijd de tijd nemen voor het leggen van de juiste contacten onder hun klanten.”

Qontact I Welk type onderneemster ben jij?

Caroline: “Ik zie mijzelf als een pionierster. Wie mij kent, weet dat ik risico’s durf te nemen. Maar ik streef er ook naar dat mijn team helemaal mee is met het verhaal en samen met mij de sprong waagt. Verder heb ik een duidelijke strategie voor ogen waardoor ik snel beslissingen kan nemen om er vervolgens daden aan de koppelen. En ik benut eveneens mijn kwaliteiten als coach, die mensen graag aanstuurt en op sleeptouw neemt.”
Door geen oogkleppen op te zetten, krijg ik inspiratie voor innovatie.

Qontact I Je staat ook bekend als een workaholic met een roze bril. Leg uit!

Caroline: “Ik ben altijd met mijn job bezig en heb geen aan-uitknop. Soms vraag ik mij af of ik die zou moeten hebben. Maar ik ben heel gelukkig: mijn professionele bezigheden voelen niet aan als werken omdat het mij enorm veel voldoening geeft dat een massa vrouwen zich beter voelt dankzij mijn producten. Bovendien: als je van je werk én je thuissituatie houdt, is alles in balans. Neem dat gerust van mij aan.”

Bedrijfsverhalen

Medo Brandbeveiliging
Limburg

Brandblussers, axiale haspels, noodverlichtingen, branddetectiecentrales, rookluiken, brandwerende afdichtingen: Medo Fire levert,...

Kasteel van Ordingen

Het Kasteel van Ordingen in Sint-Truiden behoort sinds kort tot het zeer selecte clubje van vijfsterrenhotels in Vlaanderen. “Wi...

Benjo textiel
Limburg

Textielgroothandel Benjo uit Hasselt is een bedrijf van gevestigde reputatie. In moeilijke omstandigheden nam Jiri Borzée in 2019...