Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Isola Belgium en Hubo Geboren winnaars

PDF Versie

Ze scoren driepunters, op én naast het veld. Maarten Bostyn staat aan het roer van Isola Belgium, een nationale speler in thermische en akoestische isolatie en totale vloeropbouw. Tom Heeren is de sterke man achter 19 Hubo-winkels in Limburg en Antwerpen. Beide ondernemers vinden elkaar bij basketbalclub Hubo Limburg United, als voorzitter en als hoofdsponsor. Qontact gaat in duel met twee geboren winnaars.

Q / Sinds wanneer vormen Hubo en Limburg United één team?
Tom: “Onze samenwerking met Limburg United is in 2014 gestart. Van in het begin had ik een rotsvast geloof in het project, dat profbasketbal terug op de Limburgse kaart moest zetten. Eerst is Hubo een driejarige verbintenis aangegaan en daarna hebben we bijgetekend voor vijf jaar.”
Maarten: “Ook Isola Belgium heeft als hoofdpartner een overeenkomst van vijf jaar gesloten. Bij Limburg United mikken wij bij voorkeur op meerjarige contracten.”

Q / Waarom laat een doe-het-zelfwinkelier het oog vallen op sportsponsoring?
Tom: “Voorheen had Hubo altijd vol ingezet op direct marketing en meer bepaald op huis-aan-huisfolders. Maar na verloop van tijd is je naamsbekendheid op dat punt verzadigd. Daarom hebben we bijkomend geopteerd voor sportsponsoring, waarbij je in de picture komt zonder dat het als reclame wordt aanzien. De naam Limburg United is nu altijd en overal gekoppeld aan Hubo. Dat levert een erg krachtig marketinginstrument op, vooral qua notoriteit. Je moet weten dat de gemiddelde klant slechts tweemaal per jaar in een doe-het-zelfzaak over de vloer komt. Het is dus belangrijk dat wij top of mind zijn. Voor we in zee gingen met Limburg United was Hubo in onze provincie de nummer twee op het vlak van naamsbekendheid. Vandaag staan wij op een!”

Visibility, hospitality en networking.

Q / Hoe bereken je als hoofdsponsor de return on investment?
Tom: “Marketingonderzoeksbureau Nielsen heeft een half jaar lang alle media gescand om na te gaan hoe vaak ons logo in beeld kwam en onze naam werd vernoemd. Uit een kwalitatieve en kwantitatieve analyse blijkt dat de return on investment hoog is omwille vande media-aandacht die Hubo krijgt.”
Maarten: “Voor Isola Belgiumis de insteek anders. Het gaat ons niet zozeer om branding, wel om het relationele aspect en de maatschappelijke betrokkenheid. Ook bij Isola Belgium, dat voor 90 procent business-to-business driven is, hechten we er veel belang aan ons netwerk van klanten, leveranciers en medewerkers tevreden te houden en uit te breiden. In mijn hoedanigheid als voorzitter van een professionele sportclub leer ik ontzettend veel mensen kennen. En daar plukken wij de vruchten van.”

Q / Hubo Limburg United is qua sponsoring een vreemde eend in de bijt, nietwaar?
Maarten: “In de sportwereld heeft Hubo Limburg United een vrij unieke sponsorbenadering. We hebben de Impact HLU Business Community opgericht, een businessclub voor ondernemers met een passie voor het basketbal. In deze club staat het community-gevoel centraal. Tot ieders tevredenheid heerst er een hoge mate van samenhorigheid en zijn velen zelfs vrienden geworden. Het lidmaatschap steunt op drie pijlers. De eerste is visibility, in de vorm van bijvoorbeeld shirtsponsoring of ledboarding. Het tweede luik is hospitality tijdens de wedstrijden. Een basketbalmatch gaat in ruime mate gepaard met beleving en leden nodigen dan ook vaak klanten of leveranciers uit. Samen brengen zij een leuke avond of namiddag door in de business seats, aan tafel en in de viplounge. Networking is de derde hoeksteen van onze community. Naast de wedstrijden organiseren wij zowel grote events als kleinere netwerksessies. We focussen op momenten die as such waardevol zijn om zakenmensen met elkaar in contact te brengen.”

Q / Topsporters hebben de drang om te winnen. Geldt dat ook voor ondernemers?
Tom: “Uiteraard. Topsporters willen op korte termijn een match, de play-offs en het kampioenschap winnen. Ondernemers handelen weliswaar op langere termijn, maar trachten in hun sector evenzeer de besten te zijn. Daar werken ook wij hard aan, dat zit verweven in het mission statement van Hubo. We willen het beter doen dan de markt.”
Maarten: “Een ondernemer die niet voortdurend streeft naar meer en beter, is geen ondernemer pur sang. Als je het maximale uit je bedrijf haalt, straal je dat ook af op je mensen. Je motiveert hen door jezelf voortdurend te challengen en het goede voorbeeld te geven.”

Hubo Limburg United is een luis in de pels van de grote clubs.

Q / Welk type ondernemer schuilt in elk van jullie beiden, Maarten en Tom?
Maarten: “Ik handel vanuit mijn buikgevoel. Maar ik ben zeker geen einzelgänger of betweter. Ik omring mij met knappe koppen op wie ik kan rekenen. Ook erg belangrijk: een goede work-life balance. Daar ben ik heel bewust mee bezig. Ik werk ontzettend graag, maar ga niet door het leven als een workaholic. Voor mij komt het gezin op de eerste plaats.”
Tom: “Om de organisatie van je bedrijf te versterken, moet je inderdaad personen aantrekken die slimmer zijn dan jezelf. Ik ga heel cijfermatig te werk en ben nogal hard en rechtlijnig op het gebied van zakendoen. Daarnaast koester ik het familiale gevoel in onze onderneming. Ik wil mijn mensen kennen en hou rekening met hun verzuchtingen. Uiteindelijk is 90 procent van mijn job gericht op het motiveren van mijn team zodat iedereen doet wat het beste is voor het bedrijf.”

Q / Wat zijn de ambities van Hubo Limburg United in de toekomst?
Maarten: “In eerste instantie: stabiliteit verzekeren, zowel sportief als budgettair. Hubo Limburg United is een langetermijnproject. Wij zijn een luis in de pels van de grote Belgische basketbalclubs.”
Tom: “Hubo heeft zijn naam voor een lange duur verbonden aan Limburg United. Dit kadert in een meerjarenplan. Zolang onze naam voldoende media-aandacht krijgt, is onze return on investment gegarandeerd.”

  • Maarten Bostyn en Tom Heeren - Isola Belgium en Hubo