Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Het belang van communicatie

Brainlane

Nikon Belux, Staffing, TV Limburg,CKS, POM Limburg, Immo-Wereld, Atlas College Genk: het is slechts een greep uit de portfolio van bedrijven en organisaties die zich voor hun communicatie-activiteiten, zowel online als offline, laten adviseren door het Hasseltsebureau Brainlane. Zaakvoerder Danny Brouwers: “Marketing en communicatie behoren niet altijd tot de grootste sterktes van ondernemers. Daar komen wij in beeld.”

Waarom nog communiceren en adverteren als je merk al ruime bekendheid geniet bij het grote publiek? Het antwoord is volgens Danny simpel: “Coca-Cola is een van de bekendste merken ter wereld, maar toch nog altijd een van de meest intensief communicerende bedrijven. Daar is een goede reden voor. Coca-Cola heeft in het verleden enkele keren geprobeerd om zijn communicatie en reclame af te bouwen, maar merkte toen meteen dat de verkoop daaronder leed. De moraal van het verhaal: je moet blijven proberen om top of mind te blijven bij je klanten. Dat kost best grote inspanningen, maar als je het goed aanpakt, rendeert het wel. Daar moeten we Coca-Cola niet meer van overtuigen.”

QONTACT / Wat is de sleutel tot succes van goede communicatie?
Danny: “Een product of een dienst wordt pas een succes wanneer je erin slaagt om hetop het juiste moment aan de juiste persoon aan te bieden. Het is van cruciaal belang je klanten accuraat te identificeren, aan de hand van de leeftijdsgroep, het geslacht, noem maar op. Je moet achterhalen welke behoeften en noden je klanten hebben. En niet te vergeten: je dient na te gaan hoe je je klanten op de beste manier kan bereiken. Via sociale media, direct mailing, beurzen, reclamebanners op een evenement, enzovoort. Probeer eerst je meest renderende producten in de markt te plaatsen, daarna kan je afgeleide campagnes opzetten om andere producten aan de man te brengen. Wij adviseren onze klanten om met een zekere regelmaat communicatiecampagnes te voeren. Bij een eerste contact is een potentiële klant mogelijk wel geïnteresseerd, maar voelt hij misschien nog niet de behoefte om meteen je product aan te kopen. Bij een tweede contact kan dat anders zijn, omdat het idee heeft kunnen rijpen in zijn hoofd.”

QONTACT / Het belang van een website kan niet genoeg worden benadrukt?
Diane Beuten (sales manager):
“Een website moet meer zijn dan een digitaal visitekaartje. Twee elementen staan centraal: Google-optimalisatie en conversie. Je moet ervoor zorgen dat je website bovenaan in de Google-rangschikking van zoekresultaten staat, anders riskeer je dat potentiële klanten je niet eens vinden. Zodra ze de weg naar je website hebben gevonden, is het zaak om een eenvoudig conversie- en aankoopproces te integreren. Er moet een duidelijk zichtbare contactknop op je website staan, waardoor bezoekers makkelijk informatie kunnen aanvragen of producten kunnen bestellen. Een goede webshop blinkt uit in snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Wanneer we voor klanten een communicatieplan en communicatiecampagnes opmaken, stellen wij ons nagenoeg altijd tot doel om potentiële klanten de weg naar hun website te wijzen.”

QONTACT / Sociale media veroveren de wereld. Ook voor bedrijven?
Danny: “Zeker. Een goede website is een must, maar volstaat niet om maximaal rendement te halen. Er bestaan veel tools om te communiceren via het internet, waaronder sociale media, maar er heerst nog veel onwetendheid over de mogelijkheden van die hulpmiddelen. Als ik de suggestie opper om te communiceren via Facebook, merk ik bij heel wat klanten terughoudendheid. Het argument luidt dan: onze doelgroep zit niet op Facebook. Zij hebben een Facebook-pagina met pakweg 300 volgers, maar stellen vast dat ze daar niet of nauwelijks mee scoren. Wat die klanten niet weten, is dat hun berichten op Facebook amper 10 procent van hun volgers bereiken. Als je al je volgers wilt bereiken en idealiter je publiek nog wilt uitbreiden, moet je betalende Facebook-campagnes opstarten. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten. Het grote voordeel is dat Facebook je de kans geeft om je doelgroep heel precies te definiëren, zodat je bericht bijvoorbeeld enkel naar zaakvoerders tussen 30 en 50 jaar in de transportsector in de regio Genk-Hasselt wordt gestuurd. Een heel efficiënte manier van communiceren!”

Waarmee kan Brainlane je helpen?

1. Professionele websites en webshops.
2. Adverteren op Google en sociale media.
3. Maatwerkoplossingen in software.
4. Marketingondersteuning.
5. Grafische vormgeving (folders, advertenties, banners, …).
6. Logo- en huisstijlontwerp.
7. E-mail marketing.
8. SEO-geoptimaliseerde webteksten.

Danny Brouwers & Diane Beuten

Brainlane

011 54 31 47

Genkersteenweg 204

3500 Hasselt

www.brainlane.com