Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Isola Belgium Er bestaat een goede all-in!

Isola Belgium maakt een groeispurt door. Het ambitieuze familiebedrijf met vestigingen in Tongeren en Kortrijk is pionier in thermische en akoestische vloerisolatie. “Wij zijn intussen ook uitgegroeid tot het tweede grootste chapebedrijf van België. Sinds kort maken we ons plaatje compleet met vloerverwarming en 11 teams ervaren vloerders”, knikt CEO Maarten Bostyn goedkeurend. Hij omringt zich met rechterhand Kim Strauven en chief brand officer Bjorn Verhoeven.

QONTACT / Jezelf onderscheiden met een totaalpakket van innovatieve producten, een slimme zet?
Kim: “Isola stond aan de wieg van gespoten polyurethaan of pur als vloerisolatie. In de jaren negentig ontwikkelden wij Thermogran, een ecologisch en duurzaam alternatief met ongeziene thermische en akoestische eigenschappen. Met isoleren als core business deden we de voorbije 24 jaar meer en meer kennis op van de andere onderdelen van de vloeropbouw. Deze expertise maakt nu het verschil.”
Bjorn: “Innovatie zit in onze genen. Wij moeten onszelf iedere dag opnieuw uitvinden omdat de wetgeving alsmaar verstrengt en de normen steeds veranderen. Het aanscherpen van de totale kwaliteit en verbeterde prestaties ligt dan ook niet alleen in het aanscherpen van elk van onze afzonderlijke producten en diensten, maar net in dat totaalaanbod. Zie het als een samenspel van noten dat een mooie melodie wordt.”

QONTACT / Op welke manieren bouwt Isola Belgium zijn marktwaarde op?
Kim: “Vandaag bevinden we ons met Isola Belgium in versie 2.0. Elke dag verbeteren wij elk product in ons gamma om ons te blijven onderscheiden van het toenemende isolatie-aanbod op de markt. Als dit niet technisch kan, dan met een extra service. Zo testen we elke pur-vloerisolatie die wij plaatsen binnen de 24 uur in ons eigen labo op densiteit, sterkte en drukweerstand. Dat biedt niet alleen keiharde garantie op een perfecte uitvoering, maar geeft ons ook de mogelijkheid meteen te reageren mocht iets toch nog beter kunnen. Onze akoestische isolatie werd ook al door alle grote onafhankelijke bureaus op de werf getest en ook hier halen we de allerbeste waarden om zo stilte in huis en comfort in appartementen te garanderen. Voeg daarbij onze flexibiliteit en snelheid die onze klanten helpen hun timing te halen.”
Bjorn: “En... wij vergeten onze roots niet! Ook al zijn we begonnen als klein bedrijf, als grotere kmo in Limburg moeten onze klanten blijven voelen dat onze mensen aan hun zijde staan. Ieder project is even belangrijk. Wij zijn er, elke stap!”

“Een en hetzelfde traject met één enkele partner.”

QONTACT / Wie vandaag vernieuwend is, zet de toekomst naar zijn hand?
Maarten: “Ik ben er zeker van dat een totaaloplossing voor isolatie en vloeropbouw en dus het ontzorgen van onze klanten steeds belangrijker wordt. Isolatie, vloerverwarming, chape en vloerafwerking bij één enkele partner wil ook meteen zeggen dat we het hele traject samen kunnen plannen en afstemmen op elkaar. Er is dan tijd om onze expertise te delen en de allerbeste totaaloplossing voor te stellen, zonder dit met vijf verschillende partners te moeten doen. Daarnaast trekken wij ook resoluut de groene kaart. Ecologie, energiebesparing, circulair bouwen en dit vanuit onze passieve kantoren en bedrijfshallen, het is belangrijk voor een garantie op een mooie toekomst.”
Bjorn: “Om het geheel van onze diensten en producten nog completer te maken, sloten we een unieke samenwerking af met Impermo, de grootste speler op de Belgische tegelmarkt. Klanten kiezen er hun tegels, natuursteen of parket en krijgen er samen met één van onze ervaren vloerders die de plaatsing komt doen, het juiste advies over vloerisolatie en chape bovenop.”

QONTACT / Waar heeft jouw pad dat van Isola Belgium gekruist, Kim?
Kim: “Kort na het behalen van mijn master in de economische wetenschappen startte ik mijn loopbaan bij C&A. Ik ben onderaan de ladder begonnen, als trainee. Na 11 jaar was ik opgeklommen tot unit leader op de aankoopafdeling van de multinational. Intussen had ik Maarten leren kennen via het Future Leaders-netwerk van Voka. Elke maand organiseert dit netwerk een rondleiding in een andere onderneming.”
Maarten: “Toen C&A aan de beurt was, gaf Kim een bedrijfspresentatie. Die is blijven nazinderen. Achteraf vertelde ik haar dat Isola Belgium iemand met zo een uitgesproken passie en gedrevenheid best wel kon gebruiken.”

QONTACT / Waarom switch je van een multinational naar een relatief kleine onderneming?
Kim: “In 2016 heeft een headhuntersbureau me bij C&A weggeplukt en naar Carrefour België geloodst om er de functie van directeur Textiel op te nemen. Een week na de ondertekening van mijn contract kreeg ik een verleidelijk aanbod van Isola Belgium, maar dat kwam dus net te laat. Toch was het geen afstel. Twee jaar en een aantal gesprekken met Maarten later ben ik overgestapt naar zijn bedrijf. Sinds medio augustus 2018 versterk ik de rangen als Chief Operating Officer. Ik heb de dagelijkse leiding in handen.”
Maarten: “Ik zocht iemand om af en toe te sparren. Kim en ik zijn vrij direct in onze communicatie, dus we lezen elkaar gemakkelijk. Door haar komst kan ik mij meer toeleggen op mijn voorzitterschap bij basketbalclub Limburg United, ook dat is een groeiend bedrijf.”

QONTACT / Voor welke uitdagingen komt een groeibedrijf als Isola Belgium te staan?
Maarten: “Isola Belgium is in heel korte tijd explosief gegroeid. Sinds ik samen met Herman Mullens het bedrijf in 2010 van mijn schoonvader heb overgenomen, is de omzet meer dan verdubbeld: van 6,8 miljoen naar bijna 16 miljoen euro. Zo een groei brengt evenwel ook de nood om nog sneller te schakelen met zich mee, onder andere op het vlak van personeel en opvolging.”
Kim: “Onze onderneming heeft nu nood aan structuur. Precies op dat terrein heb ik een streepje voor. In de multinationals waar ik voorheen aan de slag was, wordt structuur je met de paplepel ingegeven. Structuren gaan gepaard met bepaalde lijnen die een zekere logica inhouden. Bij Isola Belgium wil ik geen lijnen in beton trekken, wel krijtlijnen uitdenken samen met het team. Onze mensen hebben stuk voor stuk gespecialiseerd inzicht in hun vakgebied en dus een enorme meerwaarde. Samen zullen we Isola meer dan ooit richting geven om zo kwaliteit en service nog te verhogen. Een voorbeeld is customer experience simplicity. Hoe kunnen wij de klant helpen bij elke stap in het alsmaar ingewikkelder proces met normen en regels om de juiste keuzes te maken? Deze duidelijke lijnen en uniek aanbod zorgen ook bij onze medewerkers voor een gevoel van meerwaarde en stabiliteit en dat maakt het verschil. We kijken uit naar een mooie verderzetting van een uniek verhaal met heel het team.”

Maarten Bostyn, Kim Strauven & Bjorn Verhoeven

Isola Belgium

012 28 03 28

Vrijheidweg 10

3700 Tongeren

www.isola.be