Meubelen Heylen staat, bijna 50 jaar na de oprichting van het familiebedrijf, sterker dan ooit. De meubelspecialist ontvangt tot 500.000 bezoekers per jaar in zijn vestigingen in Peer en Kortenberg. De sleutel tot het succes? CEO Koen Heylen licht een tip van de sluier op: “Vinger aan de pols houden en inspelen op veranderende verwachtingen van de consument. En niet te vergeten: service!”
Het is nauwelijks te vatten, maar ook Meubelen Heylen is ooit klein begonnen. Op 29 maart 1970 opende Denis Heylen een meubelzaak met zijn naam in Peer. “Wij waren een van de eerste baanwinkels”, vertelt zoon Koen, die vandaag aan het hoofd staat van het familiebedrijf. “We kwamen net op tijd met ons nieuw concept, weg van de binnenstad. Voor het eerst hadden de meeste gezinnen een eigen auto, waarmee ze graag hun omgeving verkenden. Wij kregen meteen veel volk over de vloer.” De grote doorbraak kwam er toen Heylen besloot om te investeren in reclame op televisie, aan het einde van de jaren zeventig. Koen lacht: “De eerste zondag na de uitzending van onze allereerste spot op de Nederlandse televisie is een dag om nooit te vergeten. We werden overstelpt met klanten uit Nederland, ze stonden aan de ingang aan te schuiven, de parking was overvol. Wij hebben toen zelfs een parkeerwachter moeten inschakelen om alles in goede banen te leiden. We waren de enige winkel in de buurt die op zondag open was. Daarnaast hadden wij het voordeel dat er in die tijd slechts enkele televisiezenders waren, dus een reclamespotje had een enorme impact.”
Persoonlijke inrichting
Trends zijn gekomen, trends zijn gegaan, maar Meubelen Heylen is altijd blijven bestaan. “We hebben als eerste meubelhandel onze winkelruimte ingedeeld in zogenaamde woonwerelden, van Classics en Nostalgia tot Pure en Discovery. Vroeger waren meubelwinkels zo ingericht dat bezoekers door het hele productengamma werden geloodst. Dat werkt niet meer. De consument is niet meer bereid om twee uur rond te wandelen. Hij is ook kieskeuriger geworden. De ene houdt van strak en sober, voor de andere mag het wat frivoler zijn. Iedereen legt hoe dan ook zijn persoonlijkheid in de inrichting van de eigen woning.”
Virtual reality
Interieuradvies op maat
Absolute topprioriteit voor Meubelen Heylen is klantenzorg, gaat Koen verder: “We onderscheiden ons door full service aan te bieden. Onze meubelen zijn verkrijgbaar in alle mogelijke kleuren en stoffen, in verschillende maten. Veel producten worden zelfs op maat gemaakt. Wij werken daarvoor samen met Belgische, Nederlandse en Duitse fabrikanten, die instaan voor kwaliteit. Twijfelt een klant of een bepaald meubel wel in zijn interieur past, dan gaan we ter plekke de ruimte en de inrichting bekijken en geven we advies op maat. Onze stylisten hebben genoeg kennis en ervaring om te kunnen inschatten wat matcht en wat niet. Na aankoop worden de meubelen bij de klant geleverd en geplaatst.”
Moderne technologie
600 bungalows
Meubelen Heylen heeft naam gemaakt als een winkel voor het hele gezin. Maar ook bedrijven, interieurarchitecten en projectontwikkelaars vinden hun weg naar de Limburgse meubeldistributeur. Koen: “Enkele jaren geleden hebben we 600 bungalows in een vakantiepark aangekleed. Ook een deel van het MAS of Museum aan de Stroom in Antwerpen is door ons ingericht. Voor VTM leveren wij de decors van de televisiesoap Familie en voorzien we backstage de kleedkamers van meubilair. In die milieus ontmoet je mensen met uitgesproken voorkeuren. Dat maakt ons werk alleen maar leuker.”