Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Communicatie is aan de durvers

Tricoteuse

Wat hebben een communicatiestrateeg en een breiende dame met elkaar gemeen? En welke rol speelt Bruce Springsteen in het verhaal? Yves F. Peeters van Tricoteuse windt er geen doekjes om: hij springt graag uit de band. Met communicatie. En met reclame. “Door goed te communiceren, breng je de trots van je bedrijf beter naar buiten. Sterker nog: als je boven het maaiveld komt, val je meer op.”

QONTACT / Welke meerwaarde kan je bureau bieden aan kmo’s?
Yves: “Tricoteuse breit als het ware een verlengstuk aan bedrijven die geen aparte communicatie- of marketingafdeling in huis hebben. Zie het als een dagelijkse communicatiedienst, waar ik spitsvondige ideeën bedenk om mijn klanten te laten communiceren met hun klanten. Daarnaast ga ik samen met de klant na welke zijn sterke punten zijn. Die usp’s zet ik om in een doeltreffende communicatiestrategie. Waar komt de naam Tricoteuse vandaan? Wel, die slaat op de dames die in de Franse Revolutie naast de guillotine zaten en aan het breien waren tussen twee executies door. Ik hou van contrasten. Ze zijn een voedingsbodem voor communicatie.”

QONTACT / Wat was de beweegreden om Tricoteuse op te richten?
Yves: “Na het behalen van mijn Master in de Audiovisuele Kunsten heb ik een bijkomende opleiding in New York genoten. Toen ik in 2011 was teruggekeerd, viel het mij op dat de gemiddelde kleine en middelgrote onderneming in Vlaanderen eerder braafjes communiceert. Dat kan een stuk origineler en gedurfder via websites, logo’s en grafische communicatie bijvoorbeeld. Ik ben daarom cursussen Illustrator, Indesign en Photoshop gaan volgen. Voor ik het wist werkte ik voor klanten die het net iets anders willen. Die een boeiend verhaal vertellen en geloven in een story op lange termijn. Communiceren is een werkwoord en iets dat een kmo voortdurend moet doen. En zeg nu zelf: als je durft, dan val je toch meer op, niet?”

"Wie boven het maaiveld uit komt, valt meer op."

QONTACT / Naast strategische communicatie pak je uit met reclame?
Yves: “Badlands is mijn tweede lijn, naast Tricoteuse. Onder deze noemer ga ik resoluut voor reclame. Het is een soort van ‘creative playground’. Als klanten het verkiezen, zoeken we de grenzen op en gaan we voor een creatief concept dat eruit springt, zoals goede reclame hoort te zijn. De ene keer kan dat een advertentie zijn, de andere keer een rebranding of een campagne van a tot z. Ik speel kort op de bal, bij mij is het ‘lean & mean’. De afscheiding tussen Tricoteuse en Badlands is duidelijker voor mijn klanten en geeft meteen ook mijn specialisaties weer. De benaming Badlands komt overigens van mijn favoriete Bruce Springsteen-nummer. De tekst gaat over dromen tegen de stroom in, denken en doen en ervoor gaan. De woorden sluiten perfect aan bij wat ik voor ogen heb.”

QONTACT / In welke sectoren situeren jouw klanten zich zoal?
Yves: “Ik ga prat op een heel divers klantenbestand uit alle mogelijke takken van het bedrijfsleven: CBI Immo, Mentor Instituut voor Vermogensanalyse, verzekeraar AG2R La Mondiale, BASF, Belgisch Arabisch Paardenstamboek, Flanders DC, VOKA en Belgische Federatie voor Groenvoorzieners om er een aantal te noemen. 40 procent van mijn tijd besteed ik aan dienstverlening, 60 procent aan het puur leveren van service aan mijn klanten. Want opvolging vind ik extreem belangrijk. Mijn klanten ontvangen wekelijks een mail met een stand van zaken: dit is afgehandeld en dat moet er nog gebeuren. Ik geef hen ook heel veel goede raad en maak op die manier duidelijk dat ik in eerste instantie niet voor mijn eigen portemonnee werk. We vertoeven met zijn allen weliswaar in een business-to-business omgeving, maar de menselijke factor moet altijd aanwezig zijn.”

YVES F. PEETERS

Tricoteuse

038 08 54 00

Arthur Goemaerelei 103

2018 Antwerpen

www.tricoteuse.be