Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Brainlane Veel werk aan de digitale winkel

Website, check! Online shop, check! SEO, check! Voor Brainlane heeft het wereldwijde web geen geheimen. Het internetbureau uit Genk raast al 14 jaar over de digitale snelweg. “De websites die wij voor bedrijven bouwen zijn geen kostenposten, maar lead generators. Ze brengen nieuwe klanten aan wat een maximale return on investment oplevert”, stellen zaakvoerders Danny Brouwers en Diane Beuten.

QONTACT / Hoe kan je als bedrijf online het verschil maken?

Danny: “Net zoals je dat doet in een fysieke winkel. Op het moment dat iemand bij jou over de vloer komt, moet je alles uit de kast halen en een piekfijne service aanbieden. Online is dat niet anders. Daarom is een professionele website een must voor elke onderneming. Zo'n website ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, ze speelt ook actief in op je unieke verkoopargumenten en verstrekt doelgerichte informatie over je producten of je diensten. Als je dan ook nog eens je doelgroep op het juiste ogenblik met het juiste aanbod aanspreekt, kom je ongetwijfeld als winnaar uit de bus. Andersom geldt: heb je geen goede website, dan lijd je een potentieel verlies. Op langere termijn prijs je jezelf uit de markt.”

QONTACT / Wat is de optimale manier om je doelgroep te bereiken?

Danny: “Dat is een vraag die veel te weinig ondernemers zich stellen. Akkoord, zij weten vaak heel goed wat er in hun branche reilt en zeilt, maar zijn niet thuis in communicatie. Ze beseffen nauwelijks hoeveel mogelijkheden er bestaan, dat online acties vruchten afwerpen en dat sociale media probate middelen zijn om hun doelgroep nog beter te bereiken. Wij begeleiden hen daarin. Hoe? Door een communicatieplan op maat uit te dokteren en dat plan ook effectief te realiseren.”

"Een professionele website is een must."

QONTACT / Op welke wijze haal je rendement uit je website?

Danny: “Zorg ervoor dat je website een goede rangschikking haalt in Google. 95% van de internetgebruikers zoekt dagelijks zijn toevlucht tot Google om een oplossing voor kleine en grote problemen te vinden. Als jouw landingspagina in zo'n geval uitkomst biedt, maar niet in Google wordt gevonden, dan heeft ze weinig nut. Daarom streven wij ernaar – zowel op technisch als inhoudelijk vlak – dat onze klanten bovenaan in de Google-rangschikking prijken wanneer er naar hun producten of diensten wordt gezocht. Want SEO of zoekrobotoptimalisatie is de manier bij uitstek om te prikkelen, te overtuigen en de kassa te doen rinkelen.”

QONTACT / Waarom wint e-commerce dag na dag aan belang?

Diane: “Ons aankoopgedrag is helemaal aan het veranderen. We kopen hoe langer hoe meer producten online aan. Het wordt ons ook heel gemakkelijk gemaakt. In enkele muisklikken zie je bijvoorbeeld wie het goedkoopst is of het snelst levert. De opmars van online winkels is niet te stuiten en dat gaat ten koste van de klassieke winkels, die hierop adequaat moeten reageren. Een e-shop kan in een onderneming een zeer belangrijke plaats innemen. Zo spreekt een zorgvuldig uitgebouwde webwinkel op een actieve manier een bijzonder groot doelpubliek aan. Bij een shop spelen aspecten zoals de gebruiksvriendelijkheid, een duidelijke structuur en de snelheid een cruciale rol, veel meer dan bij een gewone website.”

Danny: “Met een goed uitgewerkte e-commerce shop kan je rechtstreeks je producten aanbieden aan het juiste doelpubliek. Het is zaak ervoor te zorgen dat kopers bij jou shoppen en niet bij een concurrent. Dat doe je door de klant gericht advies te geven en de aankoop zo eenvoudig mogelijk te maken. Aan welke voorwaarden moet een renderende e-commerce shop zoal voldoen? Geef interessante tips en nuttig advies, zo zorg je voor een aanzienlijke meerwaarde. Werk aan een goede rangschikking in Google voor een optimaal zoekresultaat. Ga voor een duidelijke structuur en een gebruiksvriendelijke navigatie. Hou het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk. En optimaliseer je workload en de administratie. Heel wat bedrijven staan aan de vooravond van de overstap naar e-commerce. Er is dus nog veel werk aan de digitale winkel.”

QONTACT / Wat betekent een goed netwerk voor een onderneming?

Diane: “Voor ons is netwerken een vorm van communicatie. Ik ben het gezicht van Brainlane, netwerken is mijn ding. Zowat elke dag neem ik deel aan een of andere netwerkbijeenkomst. Je leert enorm veel zaakvoerders kennen en bouwt professionele relaties op. Dat vraagt wel een relatief grote inspanning en investering want je voert immers geen directe verkoopgesprekken. Het gaat mij om het opkrikken van onze naambekendheid en om Brainlane top of mind te positioneren.”

6 ONLINE MARKETING TIPS

1. Website
Is je website geoptimaliseerd voor Google? Dan bereik je er mensen mee die actief op zoek zijn naar het soort diensten of producten dat je aanbiedt. Opgelet: heel wat websites zijn helemaal niet geoptimaliseerd voor Google, laat die van jou dus zeker nakijken!

2. Google Adwords
Zelfs als je website niet op de eerste pagina van Google-zoekresultaten voorkomt (op basis van de inhoud), kan je site die eerste pagina toch halen door een Google Adwords-campagne op te zetten. Bovendien kan je hier instellen via welke zoekwoorden je wilt gevonden worden, in welk land of welke regio je advertentie moet worden getoond en nog veel meer. Deze techniek lokt een behoorlijk aantal geïnteresseerde internetgebruikers naar je website.

3. Facebook
Iedereen kent Facebook. Veel ondernemingen hebben dan ook een eigen Facebook-pagina waaraan ze regelmatig interessante informatie toevoegen. Die informatie wordt automatisch doorgestuurd naar alle volgers van je Facebook-pagina. Let wel, dit reikt helaas niet verder. Je bereikt dus enkel jouw geregistreerde volgers.

4. Facebook advertising
Wil je actief en specifieke doelgroep bereiken, bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep, mannen en-of vrouwen, in een afgebakende regio, met welomschreven hobby's, ...? Dan kan je hiervoor Facebook-advertenties inzetten. Die advertenties verschijnen tussen de andere berichten op de nieuwslijn van de gespecificeerde doelgroep. Klikt iemand op zo'n advertentie, dan wordt hij of zij eventueel doorgestuurd naar jouw website.

5. Nieuwsbrieven
Via e-mailmarketing kan je contacten waarvan je over een e-mailadres beschikt gemakkelijk bereiken voor het doorsturen van onder meer interessante informatie of promoties. Ook een automatische verjaardagsmail is zeker een meerwaarde.

6. Google Business Page
Vind je het nuttig om het adres, het telefoonnummer en de openingsuren van je onderneming snel beschikbaar te maken? gebruik dan hiervoor de Google Business Page. Bijkomend voordeel: de Google-rangschikking van je website vaart er wel bij!

DANNY BROUWERS & DIANE BEUTEN

Brainlane

089 50 46 50

Bosdel 54

3600 Genk

www.brainlane.com