Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

The Online Nut Company TONC erop!

PDF Versie

“Marketing is niet het doel, meer klanten krijgen wel.” De baseline van The Online Nut Company is meteen een krachtige binnenkomer. Zaakvoerders-echtgenoten Charlotte Cools en Gert Vennekens hanteren een unieke aanpak: “We helpen bedrijven te groeien door het creatieve van marketing te koppelen aan het rationele van data.”

Marketing is geen exacte wetenschap, maar The Online Nut Company baseert zich toch maximaal op cijfers en data. Charlotte: “Daarin onderscheiden wij ons van anderen. Op basis van een diepgaande analyse van de cijfers die we enerzijds ontvangen van de klant en anderzijds zelf verzamelen, stellen wij een ‘data-gedreven groeiplan’ op. Belangrijk is dat we voeling krijgen met een bedrijf en een markt. De ambities van onze klant vertalen wij naar concrete doelen en KPI’s. Succes wordt meetbaar. Hoe nauwkeuriger een bedrijf kan verwoorden en becijferen wat het wil bereiken, hoe beter we onze data-gedreven aanpak kunnen implementeren. Nog een verschil in werkwijze: bij veel marketingbureaus weet je enkel wat je betaalt, maar niet wat die kost oplevert. Wij vertrekken vanuit het doel dat moet worden bereikt.”

Grenzen vervagen

The Online Nut Company is gespecialiseerd in onlinemarketing, al stellen Charlotte en Gert vast dat de grenzen tussen online en offline zienderogen vervagen. “Een onlinecampagne vaart eens zo goed met een niet-digitaal duwtje in de rug. Om maximale impact te genereren, moet je een boodschap communiceren via alle mogelijke kanalen. Die manier van werken noemen we hier ‘TONC erop’. Wij zetten niet enkel in op sociale media, Google Analytics, SEO en SEA, maar ook op het drukken van flyers, content marketing, het organiseren van events en andere niet-digitale tools.”

Ruimte voor verbetering

De unieke aanpak van The Online Nut Company boekt de laatste tijd opmerkelijke successen in de retailsector, aldus Charlotte. “Veel winkeliers krijgen onvoldoende klanten over de vloer. We kopen met zijn allen steeds meer online, wat traditionele retailers in de problemen brengt. Vlak voor de coronalockdown hebben wij een e-book gepubliceerd waarin we uitleggen wat je online kunt doen om offline meer klanten aan te trekken. Veel winkeliers zijn online nauwelijks vindbaar. Als je de naam van een bedrijf of winkel intikt op Google, verschijnt er rechts op het resultatenscherm een kadertje met uitleg over het bedrijf in kwestie. Wel, veel retailers laten zelfs na om basisgegevens zoals hun adres en openingsuren duidelijk te vermelden. Als je online wilt gevonden worden, moet je er bovendien voor zorgen dat alle teksten op je website zijn opgesteld volgens de regels van SEO of search engine optimization. Ook op sociale media laten retailers kansen liggen. Er is veel ruimte voor verbetering.”

Er is nog een toekomst voor traditionele retailers

Om retailers zo goed mogelijk – lees: op basis van cijfers en data – te kunnen helpen met hun marketing, heeft The Online Nut Company een retail marketing benchmark-rapport opgemaakt, met de resultaten van een grondige analyse van de online-aanwezigheid van 20 retailers in Vlaanderen. Gert: “Het resultaat is ontluisterend. Het valt ons op dat Vlaamse retailers weinig moeite doen om hun klanten online te bereiken én nauwelijks inspelen op het persoonlijk contact met de klanten. Waarom zien we op de websites van veel winkels niet wie de winkelverkopers zijn? Waarom gebruiken ze stockfoto’s in plaats van kiekjes van de medewerkers? Als je de dame op de website in levende lijve tegenkomt in de winkel, creëert dat meteen een band. Wij zijn ervan overtuigd dat er nog een toekomst is voor traditionele retailers, maar ze moeten online wel een tandje bijsteken.”

  • Gert Vennekens & Charlotte Cools - The Online Nut Company
  • Toekomstlaan 7 - 2200 Herentals
  • 015 23 32 20
  • www.tonc.be