Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Brainlane E-mailmarketing? Bloody hot!

PDF Versie

Commerciële communicatie kent verschillende lagen: je moet communiceren om een onderneming in de markt te plaatsen, maar ook om top of mind te worden bij je doelgroep. Op dat laatste vlak is e-mailmarketing ‘bloody hot’, weten Diane Beuten en Danny Brouwers, de drijvende krachten achter webdesign- en marketingbureau Brainlane.

Met enkele muisklikken duizenden (potentiële) klanten bereiken en dat voor een prikje: klinkt te mooi om waar te zijn? “Anno 2020 is e-mailmarketing een van de meest rendabele vormen van marketing”, countert Danny. “Nog nooit is het zo eenvoudig geweest om klanten te bereiken, naamsbekendheid te verwerven en web traffic te genereren. Je hoeft helemaal geen informaticus te zijn om ermee aan de slag te gaan. Er zijn vandaag tal van uitstekende en gebruiksvriendelijke e-mailplatforms op de markt waarmee werkelijk iedereen zonder problemen professionele e-mailcampagnes kan opzetten. En dat terwijl je gespaard blijft van dure bijscholingen, saaie tutorials of ellenlange handleidingen. Werken met zo een e-mailplatform is echt een fluitje van een cent!”

Maximale efficiëntie

Hoe overtuig je een ondernemer die simpelweg geen tijd heeft om zich met e-mailmarketing bezig te houden? Diane: “Een van de grootste misverstanden is dat professionele e-mailmarketing tijdrovend zou zijn. Het tegendeel is waar. Ik overdrijf niet als ik zeg dat je met enkele muisklikken duizenden en duizenden klanten of prospects kan bereiken. Die enkele minuten die je per week aan e-mailmarketing besteedt, maken een wereld van verschil voor elke onderneming.” Danny gaat verder: “Het grote voordeel is dat e- mailplatforms zoals Sendtex het werk grotendeels van jou overnemen. Ze geven je de keuze uit een ruim assortiment van kant-en-klare sjablonen, waar je eenvoudig mee kan uitpakken voor jouw e-mailcampagne. E-mailplatforms kunnen zelfs een automatisatie voorzien met je website. Zo wordt in je nieuwsbrief automatisch informatie verwerkt die ook al op je website beschikbaar is. Denk aan nieuwsartikels, een product in de kijker of niet te missen promoties. Via dergelijke automatisaties versturen de websites van sterke merken zoals TV Limburg, Euroscoop en Stad Hasselt met de regelmaat van de klok automatisch opgemaakte nieuwsbrieven naar een afgebakende doelgroep. Je workload wordt geminimaliseerd, je efficiëntie gemaximaliseerd!”

Persoonlijke touch

Ook in onze gedigitaliseerde wereld hechten we veel belang aan persoonlijk contact. Hoe valt dat te rijmen met e-mailmarketing? Diane: “Al je klanten een afzonderlijke e-mail sturen is gekkenwerk. Je kan echter wel je e-mails met subtiele ingrepen personaliseren. Zo is het mogelijk om aan een digitale nieuwsbrief variabele velden toe te voegen die automatisch worden aangevuld met bijvoorbeeld een persoonlijke aanspreking met de voornaam van de klant. Daarnaast geeft Sendtex je ook de mogelijkheid om je eigen huisstijl te implementeren in een bestaand e-mailsjabloon. Door deze en andere trucjes krijgen je e-mailcampagnes alsnog een persoonlijke touch.”

Personaliseren, differentiëren

E-mails personaliseren is de boodschap. Heeft Sendtex nog tips in petto om een e-mailcampagne te doen slagen? Danny: “Probeer altijd in te tunen op een specifieke doelgroep. Op die manier weet je zeker dat de inhoud van de mailing relevant is voor de ontvanger. Enkel als je e-mail een meerwaarde biedt aan die specifieke ontvanger, zal hij of zij de betreffende e-mail – én de volgende – willen lezen. Beter stuur je dus vijf afzonderlijke nieuwsbrieven uit, telkens voor een ander doelpubliek, dan één algemene nieuwsbrief.”

  • Danny Brouwers & Diane Beuten - Brainlane
  • Genkersteenweg 204 - 3500 Hasselt
  • 011 54 31 47
  • www.brainlane.com