Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Brainlane Boost je onderneming

PDF Versie

Voor veel ondernemers is het enorme potentieel van het internet nog altijd onontgonnen terrein. “Nochtans beschikt het wereldwijde web over tal van mogelijkheden om op eenvoudige wijze nieuwe klanten aan te trekken en een onderneming razendsnel te laten groeien”, weten Danny Brouwers en Diane Beuten van Brainlane.

Q / Op welke manier kan het internet helpen met het aantrekken van nieuwe klanten?
Danny: “De meest evidente – en vaak ook meest rendabele – manier is via de populaire zoekmachine Google. Als iemand op zoek gaat naar een specifiek product of een bepaalde dienst, zal hij immers quasi automatisch aan het googelen slaan. Daarom is het essentieel om als ondernemer jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen. Professionele webdesignbureaus ontwikkelen daarvoor speciale websites geoptimaliseerd voor Google die dankzij een vakkundige SEO- of ‘search engine optimization’-analyse een zeer hoge rangschikking in de zoekmachines verwerven.”
Diane: “Daarnaast is het uiterst interessant om in Google kleine advertenties aan te kopen die getoond worden wanneer iemand op zoek is naar diensten of producten die jij aanbiedt. Deze Google Ads maken gebruik van een pay-per-clicksysteem, waardoor je als adverteerder enkel en alleen moet betalen als er ook daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt. Succes verzekerd!”

Q / Kan een onderneming ook haar voordeel doen met sociale media zoals Facebook?
Danny: “Dat staat buiten kijf! Met zijn maar liefst twee miljard actieve gebruikers is Facebook nog altijd dé ideale plek om nieuwe klanten te genereren en je bedrijf te laten groeien. Of je nu een ambitieuze start-up uit de grond hebt gestampt die op zoek is naar naamsbekendheid of een doorwinterd bedrijf runt: Facebook kan letterlijk voor iedere onderneming een absolute meerwaarde betekenen.”

Q / Toch hoor je regelmatig: ‘Facebook werkt niet voor mijn bedrijf’. Onterecht?
Diane: “Niet per se. Het is perfect mogelijk dat Facebook voor jouw onderneming op dit moment niet rendabel is, maar dat geeft eerder aan dat je Facebook op een foutieve manier inzet. Zo volstaat het niet om eventjes een Facebookpagina aan te maken voor je bedrijf en regelmatig een berichtje te posten. Daarmee bereik je amper 10 procent van je contacten.”
Danny: “Als je Facebook écht wilt inzetten, maak je werk van Facebook-campagnes. Dat zijn zeer doelgerichte advertenties die enkel worden getoond aan mensen die potentieel interesse hebben in jouw diensten of producten. En wat daarbij vooral interessant is: de ingenieuze Facebook-campagnes vissen niet alleen in je eigen vijver, maar bereiken ook mensen waarmee je niet bent geconnecteerd. Twee vliegen in één klap dus!”

Q / Nieuwe klanten genereren is één zaak. Maar hoe zorg je ervoor dat je die nieuwe klanten behoudt?
Danny: “Terechte vraag. Klanten behouden is minstens even belangrijk als nieuwe klanten genereren. Daarom doe je er goed aan om een hechte band op te bouwen met je cliënteel. Dat kan je op allerhande manieren bereiken, maar de efficiëntste en meest succesvolle methode is het versturen van digitale nieuwsbrieven. Met een professioneel e-mailmarketingplatform zoals Sendtex verstuur je professionele newsletters op een eenvoudige en snelle manier. Zo kan je je huidige klanten met de regelmaat van de klok informeren over gloednieuwe producten, aantrekkelijke promoties of een niet te missen evenement.”

  • Diane Beuten & Danny Brouwers - Brainlane
  • Genkersteenweg 204 - 3500 Hasselt
  • 011 54 31 47
  • www.brainlane.com