Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Casbar Awards maken je naam als cocktailbar

27 april 2015

Als je Alain Coninx op een zonnige donderdagnamiddag ziet lopen op de Grote Markt in Sint-Truiden, zou hij wel eens van Casbar kunnen komen. Hij had er, naar verluid, niet alleen lekker gegeten maar vond de aanwezige gincollectie ook bewonderenswaardig. Dat hij niet als enige onder de indruk is van het speakeasy concept van Maurice Vroonen, vertelt de terecht trotse zaakvoerder ons graag zelf...

QONTACT / Hoe kwamen jullie op de naam Casbar?

Maurice: “In 2012 opende ik hiernaast de koffie- en wijnbar Balthazar. Deze naam verwees naar 12 liter formaat van champagneflessen, ook wel een Balthazarfles genoemd. Het was pas bij de uitbreiding naar hier, dat we op het idee van de drie heilige koningen kwamen. De Casbar combinatie van restaurant en cocktailbar was snel doorgetrokken naar het cateringproject Melchior. Hiermee brengen we lekker eten en cocktails op locatie.”

“De hype is nu Tequila, Vermouth en Rum dus onderscheiden we ons hierin.”

QONTACT / Wat deed jou beslissen om dergelijk prestigeproject te starten?

Maurice: “Ik wilde altijd al iets met sterke dranken doen maar het moest meer zijn dan enkel inschenken en doorgeven. De gin-hype in de Balthazar bracht me op het idee van een cocktailbar. Juist op dat moment was er in de Belgische cocktailwereld veel te doen rond het speakeasy concept, een verwijzing naar de illegale bars tijdens de drooglegging in de jaren dertig in de Verenigde Staten. Ik ging de sfeer opsnuiven in Londen en Amsterdam en was snel verkocht. Het bijhorende restaurant met open keuken werd het werkterrein van mijn vader Luc Vroonen (ook wel gekend als ‘hobbykok’ van het jaar 2000’ bij Weekend Knack) en chef-kok Jan Mangelschots. Voor de inrichting deden we beroep op Will Erens van het Antwerpse ontwerpbureau Puresang. Dankzij hem kwam het concept helemaal tot zijn recht. Hij is een wereldberoemd designer. We hebben hier een grote investering mee gedaan maar het maakt de beleving voor onze klanten compleet.”

QONTACT / Jullie waren onlangs genomineerd bij de beste cocktailbars van België. Hoe belangrijk is dit voor jullie?

Maurice: “Mijn collega bartender Cederic Millet en ik volgden twee weken cursus aan de Bols Bartending Academy van Amsterdam en we behaalden allebei het Level twee diploma. We zijn continu bezig met onszelf te verbeteren, we proberen steeds nieuwe dingen uit. We doen tastings, gaan andere bars bezoeken, praten veel met collega’s, volgen maandelijks cursussen en bezoeken evenementen. Dat we negen maanden na de opening al genomineerd werden voor de Hospitality Awards van Venuez, was een hele prestatie. We zijn nog pas tweede geëindigd in de Campari Benelux wedstrijd. En nu zitten we in de tweede ronde voor een plaatsje op het WK in Kaaptad voor de Diageo World Class. Deze prijzen zijn belangrijk om onze naam als cocktailbar waar te maken. Het is heel intensief, we werken keihard maar in ons vak betekent stilstaan achteruitgaan.”

QONTACT / Naar welk cliënteel is jullie concept gericht?

Maurice: “Dat is heel ruim, zeker met Balthazar en Melchior erbij. Je kan bij ons gezellig aperitieven, lekker eten maar ook gewoon een cocktail komen drinken. Voor wie iets speciaals zoekt, hebben we exclusieve collecties of maken we een eigen creatie. De keuken biedt tastings maar ook gastronomische lunches. We vinden het belangrijk om onze klanten een ‘beleving’ te geven. De smaak moet goed zitten maar het oog wil ook wat en daar hoort dan nog de juiste sfeer bij. En wie het hier te rustig vindt, kan ons inhuren voor een feestje op locatie. Dit doen we trouwens niet alleen voor particulieren. Bedrijven huren ons ook in voor gintastings of dergelijke. In de eindejaarsperiode hebben wie dit in alle Albert

Heijn winkels gedaan. Het was een groot succes met daarenboven een stevig marketingbudget en dus veel publiciteit.”

QONTACT / Hoe sta jij tegenover de invoering van de witte kassa?

Maurice: “Als er geen compenserende maatregelen komen, ziet het er niet rooskleurig uit. Wij werken met een vijftal vaste mensen en nog eens een vijftal extra’s. Ik weet niet of ik dit ga kunnen behouden. We moeten afwachten. Hoe kan een jonge gast in België nog een zaak starten? Als je geen steun hebt van je ouders of dergelijke, dan lukt dat toch niet meer. Ik mag van geluk spreken dat ik dit samen met mijn vader kan doen.”

Maurice Vroonen

Casbar

0496 23 95 16

Grote Markt 53

3800 Sint-Truiden

www.casbar.be