Blijf up-to-date van het Limburgse en Kempense ondernemerslandschap? Let’s Qonnect

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Toestemming*

Sint-Truiden is een echte shopstad

In de volksmond wordt Pascal Vossius wel eens de ondernemer van de stad Sint-Truiden genoemd. Als Open VLD'er, schepen van economie en ruimtelijke ordening is het vanzelfsprekend dat hij de belangen van de lokale handelaars verdedigt. Zijn eigen ondernemerschap zet hij in de verf door de oprichting van het Huis van de Ondernemer en door acties als de digitale klantenkaart. Hij wil van Sint-Truiden een echte trekpleister maken.

Q I Wat zijn de troeven van Sint-Truiden als winkelstad?

Pascal Vossius: ``Sint-Truiden is een echte shopstad! Al de winkelstraten liggen op wandelafstand. We hebben een aanbod van grote ketens, maar ook van kleinere winkels met een prachtige uitstraling, uitgebaat door zelfstandige handelaars. De unieke handelsvereniging Trud'Or organiseert kleurrijke events en aantrekkelijke promotieacties om het stadscentrum nog bruisende te maken.``

Q I Wat hebben jullie de shoppers te bieden?

Pascal Vossius: ``De nieuwe digitale klantenkaart Shop & the City doet ons imago als shopstad alle eer aan. Shoppers kunnen bij elke aankoop kans maken om een auto te winnen, en dit vijf jaar lang, elke maand. De digitale klantenkaart wordt gebruikt bij meer dan 250 handelaars en marktkramers, dit is uniek in Limburg. Sint-Truiden is bovendien de zesde monumentenstad van Vlaanderen. In het eeuwenoude historisch handelscentrum vind je prachtige monumenten, zodat je voor of na het shoppen vanop een terras ook nog een vleugje cultuur kan opsnuiven.``

Q I Wat zijn de plannen op het vlak van detailhandel?

Pascal Vossius: ``Sint-Truiden heeft hierin duidelijke keuzes gemaakt. Het kernwinkelgebied is in ruimte afgebakend, deze as loopt van het Europaplein tot aan het einde van de Stapelstraat. Enkel in deze zone zijn we op zoek naar uitbreiding, meer bepaald naar zaken met grote winkeloppervlakte. De eerste stappen voor de nieuwe, moderne en uniforme terrassen op de Grote Markt zijn intussen gezet. Dit pilootproject is een eerste aanzet van een visie over horecaterrassen in de rest van de binnenstad en het ganse grondgebied. De stoepen in de winkelstraten worden heraangelegd. Ook het parkeer-en verkeersbeleid worden op elkaar afgestemd in functie van de lokale handelaar.``

We zetten in op een betere dienstverlening naar ondernemers om zo nieuwe bedrijven aan te trekken en meer werkgelegenheid te creëren.

Q I Wat doet de stad om de detailhandel en horeca te ondersteunen (nu en in de toekomst)?

Pascal Vossius: ``Het lokaal economisch beleid van de stad Sint-Truiden richt zich ondermeer op de detailhandel en horeca. Zo werd in 2014 het Huis van de Ondernemer opgericht waar de dienst Lokale Economie, Trud'Or en Agost hun kantoren vestigen. De stad Sint-Truiden zorgt daarenboven deels voor de werkingsmiddelen van Trud'Or. De 250 handelszaken in het centrum kunnen zo genieten van talrijke events & acties, zoals Ladies City Day, braderijen, de kerstmarkt, enzovoort. Daarenboven heeft Sint-Truiden een horecaraad die op een regelmatige basis vergadert, samen met de Schepen van Middenstand. Zo blijft de horeca van alles op de hoogte en kunnen ideeën uitgewisseld worden tussen horeca en bestuur. Ook Shop & the City is een actie die jarenlang zal doorlopen, de stad verleent hier extra steun aan. Shoppers moeten geprikkeld blijven worden om naar Sint-Truiden én niet naar anderen steden af te zakken.  

Bedrijfsverhalen

Talent4People

Toen ze het klappen van de zweep kende als hr-verantwoordelijke in multinationals van de A...

PUUR Ondernemen

Wat geldt voor topsporters, geldt ook voor ondernemers: ze worden sterker en beter dankzij...

Polydak
Kempen, Limburg

Het gaat Polydak voor de wind. De specialist in platte daken bestaat 40 jaar en neemt eind...