Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Selfmade man

LW Cleaning

23 september 2015

“Ik ben een plantrekker, al heel mijn leven lang.” Louis Wolfs van LW Cleaning neemt geen blad voor de mond. De zaakvoerder is opgegroeid in een probleemwijk in het Genkse en heeft in zijn jeugd geen cadeaus gekregen. Vandaag is hij aardig op weg om de American Dream te verwezenlijken. “Wie bereid is hard te werken, kan altijd de top bereiken.”

QONTACT / Hoe heb je de kneepjes van het vak geleerd?

Louis: “Meer dan 20 jaar was ik in dienst van verschillende werkgevers in de schoonmaakindustrie. Ik kon mij stap voor stap opwerken omdat ik de job meer in de vingers had dan mijn bazen. Drie jaar geleden nam ik de beslissing om na de kantooruren ramen te gaan wassen. Ik startte een eenmanszaak op in volle crisisperiode en in het hartje van de winter. Iedereen verklaarde mij toen voor gek. Op drie jaar tijd is mijn omzet verdriedubbeld en heb ik mijn zaak omgevormd tot een bvba. Intussen telt het bedrijf 11 personeelsleden en zijn we actief in Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen.”

QONTACT / Op welke manier positioneer je LW Cleaning?

Louis: “LW Cleaning is gespecialiseerd in ramen wassen, industriële gevelreiniging, reiniging van zonnepanelen en eindschoonmaak bij oplevering van nieuwbouw en renovatie. Wij zijn lang niet het grootste bedrijf in de schoonmaaksector. Dat is mijn doel helemaal niet. Maar ik slaag er wel in mijn onderneming in amper drie jaar tijd te positioneren tussen de grote spelers op de markt. Het bewijs? Kijk naar ons klantenbestand. Ronkende namen zijn onder meer Quick, Different Hotels, Mathieu Gijbels, Glas Ceyssens, Group Bruno en Di Nitto Autogroep. Ik ben ontzettend trots op al die mooie referenties. Bij schoenen- en modezaak La Bottega in Hasselt hebben we vlak voor de oplevering van de nieuwe winkelruimte alles opgeblonken. Sindsdien doet deze klant elke maand een beroep op ons. We nemen jaarlijks ook de ruiten van heel wat scholen onder handen. Begrijp me niet verkeerd, elke klant is voor mij even belangrijk. Grote of kleine klussen, bedrijven of particulieren, dat maakt niet uit.”

QONTACT / Stilstaan is achteruitgaan?

Louis: “Ik steek mijn ambitie niet onder stoelen of banken. Zo hebben we onlangs geïnvesteerd in een uniek osmosetoestel, dat werkt op basis van ionen. Het vulsysteem van 600 liter maakt gebruik van 99,99 procent puur water. We zijn dus niet meer afhankelijk van buitenkranen en tuinslangen. Het water wordt verwarmd tot 70 graden Celsius en verwijdert elk vuiltje zonder de tussenkomst van detergenten. Met behulp van telescoopreiniging zijn we in staat om ramen, gevels en reclamepanelen tot op een hoogte van 16 meter streeploos te wassen. Veilig, zonder ladder en geen kans op beschadigingen. Het systeem is zelfs ideaal om zonnepanelen schoon te maken. Zonnepanelen zijn immers niet bestand tegen detergenten. Nog een voordeel: het osmosetoestel functioneert tot een temperatuur van min 10 graden Celsius. LW Cleaning is het enige schoonmaakbedrijf in België dat dit op-en-top milieuvriendelijke toestel inzet. Stilstaan is inderdaad achteruitgaan. Ik heb mij dan ook voorgenomen om over enkele maanden een tweede toestel aan te schaffen. Want tegenwoordig zijn de gebouwen hoger, schever en minder makkelijk bereikbaar met een ladder dan vroeger. Voor het wassen van ramen op traditionele wijze gebruiken we uitsluitend biologisch afbreekbare producten. Dat is ook het geval bij de schoonmaak van nieuwbouw- en renovatieprojecten.”

“Ons team gaat zeer secuur te werk en streeft perfectie na.”

QONTACT / Hoe rekruteer je de juiste mensen?

Louis: “In deze sector bestaat er geen specifieke opleiding. En dat is een leemte want ramen wassen is niet evident. Je moet ook klantgericht zijn, meedenken met het bedrijf en met ladders kunnen omgaan. Het is fysiek heel zwaar. Hoe dan ook, ik wil mijn personeel sowieso zelf intensief opleiden, dan kan ik ze kneden zoals ik dat wil. Ik stel hele hoge eisen aan mijn team en wil dat ze ramen wassen volgens mijn methode. Enerzijds moet je alles tot in de puntjes afwerken, doen wat de klant vraagt en niets vergeten. Anderzijds is het belangrijk dat je de klant een goed gevoel geeft, dat je sociaal overkomt, vertrouwen opwekt en eerlijk bent. Ik streef bij al onze klanten perfectie na. We gaan zeer secuur te werk en reinigen niet alleen het glas, maar ook de raamprofielen en de vensterbanken. Verder leggen we altijd doeken op de vloer om druppels op te vangen, bij regenweer dragen we blauwe zakjes over onze schoenen om geen moddersporen achter te laten. Weinig schoonmaakbedrijven doen dit, maar het zijn de details die het verschil maken. Daarom worden zelfs onze bestelwagens minstens één keer per week zowel buiten als binnen grondig gewassen.”

QONTACT / Krijgen je medewerkers voldoende kansen?

Louis: “Al onze medewerkers bezitten een VCA-attest in het kader van veiligheid op de werkvloer. Daarnaast hebben zij de opleiding hoogtewerker genoten. Ik heb al drie medewerkers aangeworven via het project ‘Score your goal two times’ van de Genkse vakbondsconsulent Mustafa Harraq. Dat project helpt langdurig werkloze jongeren tussen 18 en 25 jaar op weg naar een job. Zij komen niet aan de bak door hun kwetsbare achtergrond en hun afstand tot de arbeidsmarkt. Ik vind het belangrijk dat ik jongeren met een laag zelfbeeld en verkeerde attitudes de kans bied om zich terug te integreren in de maatschappij. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over hun werk en enthousiasme.”

QONTACT / Wat schenkt jou voldoening in je job?

Louis: “Als zaakvoerder sta ik op en ga ik slapen met mijn bedrijf in het hoofd. Weet je wat voor mij het fijnste moment van de dag is? Wanneer ik ’s morgens op kantoor ben en al die proper gewassen bestelwagens zie toekomen. Vol gemotiveerd personeel in uniforme werkkledij, klaar om klanten tevreden te stellen. Ik ga er prat op dat LW Cleaning in Limburg een van de beste teams van ruitenwassers in huis heeft. Dat verzin ik niet zelf, neen, dat vertellen mijn klanten mij. Wie goed werk levert, krijgt een schouderklopje. Mijn personeel en ik komen na het werk dan ook regelmatig samen om uit eten te gaan, te karten, noem maar op. En dat creëert een band.”

QONTACT / Is de toekomst veelbelovend?

Louis: “Ik vind het belangrijk dat LW Cleaning blijft groeien. In de nabije toekomst wil ik me meer richten op projecten in de industrie. Concreet denk ik aan industriële gevelreiniging en de reiniging van sandwichpanelen. Wij nemen elk werk aan, ook opdrachten waar onze collega's voor passen. Ik ben er zeker van dat we een groter deel van de markt aankunnen als we onze krachten bundelen met andere spelers. Dat levert ieder meer klanten en dus een hogere omzet op. Ik doe deze job met hart en ziel. Ik ben fier op mijn werk en op wat ik tot nu toe heb bereikt.”

Louis Wolfs

LW Cleaning

0489 54 52 99

Horizonlaan 26

3600 Genk

www.lw-cleaning.be