Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Eerste porsche centre in Limburg

Porsche Centre Paal

10 december 2015

Porsche telt in België negen officiële concessies. “Wij zijn het enige Porsche Centre in Limburg”, onderstreept gedelegeerd bestuurder Thierry Brialmont. “De verhuis van onze voormalige vestiging in Geel naar de nieuwe locatie in Paal is in alle opzichten een grote stap voorwaarts. Op deze strategisch gelegen site kunnen wij onze groeiambities waarmaken.”

QONTACT / Waarom een verhuis van Geel naar Paal?

Thierry: “10 jaar geleden liet de Kempense familie Verellen haar Porsche-concessie in Geel aan mij over. Aanvankelijk was het de bedoeling om er de 911, Boxster, Cayman en Cayenne te verkopen. In 2008 bleek al voor de komst van de Panamera dat we in Geel uit onze voegen barstten. Bovendien was onze verkoop sinds de lancering van de Macan verdubbeld. Daardoor hadden wij het gevoel dat we onze klanten niet langer de service konden bieden die ze verdienen. Een verhuis naar een nieuwe locatie drong zich onvermijdelijk op.”

QONTACT / De lokroep van een site in Limburg was groot?

Thierry: “Al sinds 2008 streef ik als Limburger naar een Porsche Centre op een mooie plek in het bronsgroen eikenhout. Limburgse Porsche-rijders waren immers aangewezen op de concessies in Geel of Luik. Toen Porsche en de aandeelhouders mij groen licht gaven, ging ik op zoek naar een geschikte site. Die moest redelijk centraal in Limburg liggen en toch makkelijk bereikbaar zijn voor onze klanten in de Kempen. Vier jaar geleden ontdekte ik in Beringen-Paal dit perceel, dat toen deel uitmaakte van een nieuwe kmo-verkaveling. Voor de 24 loten, waarvan vier vlak naast de autosnelweg, dienden zich meer dan 80 kandidaten aan. De uiteindelijke toewijzing lag in handen van de stad Beringen. Het stadsbestuur gaf de voorkeur aan Porsche omdat ons merk het lokale grondgebied flink opwaardeert.”

“De strategische ligging langs de E313 is onze grootste troef.”

QONTACT / Wat zijn de troeven van de nieuwe locatie?

Thierry: “Haar grootste troef is de strategische ligging met een uitstekende zichtbaarheid langs de drukke E313, tussen Hasselt en Geel, op een boogscheut van het verkeersknooppunt in Lummen. Voor de klanten in Geel is het slechts 15 kilometer verderop. En de Limburgers, die sparen minstens 30 kilometer uit. Ik merk nu al een toeloop van klanten uit Zuid-Limburg met Sint-Truiden, Tongeren en Hoeselt op kop. Uiteraard verlies je ook klanten die bijvoorbeeld meer in de buurt van Antwerpen wonen. Ik begrijp dat niet iedereen geneigd is om 50 tot 60 kilometer af te leggen om tot bij ons te komen. Toch ontvangen we nog altijd klanten uit de Antwerpse Kempen omdat zij geen zin hebben om in de file te staan in de richting van Wommelgem. Op onze nieuwe locatie ondervinden wij daar absoluut geen hinder van. Ook dat is een belangrijk voordeel.”

QONTACT / Met welke partners ben je in zee gegaan?

Thierry: “Van in het begin was het mijn bedoeling om zo veel mogelijk lokale partners bij de realisatie van het project te betrekken. Het complex werd ontworpen door Mamu Architects. Dit architectenbureau uit Hasselt is geen onbekende in de automobielsector en tekende eerder al de plannen van het Porsche Centre in Wommelgem. Onze state-of-the-artinfrastructuur is 2800 vierkante meter groot waarvan de showroom alleen al 1000 vierkante meter inneemt, voldoende om 20 wagens tentoon te stellen. De totale investering bedraagt 6 miljoen euro, bouwgrond inbegrepen. De architecten van Mamu waren vertrouwd met de rigoureuze huisstijl van Porsche. De autoconstructeur legt immers wereldwijd strikte richtlijnen op in verband met de architectuur van het basisconcept. Die moeten ertoe leiden dat zowel een klant in Singapore als een klant in Paal het merk Porsche meteen kunnen herkennen aan de hand van een aantal vaste elementen. Ik denk bijvoorbeeld aan de typische zilvergrijze gebogen gevelpanelen.”

QONTACT / Waarom speelde functionaliteit een grote rol?

Thierry: “De krappe bebouwbare oppervlakte van het 7500 vierkante meter grote terrein was het enige nadeel. Het gebouw moest dan ook zo functioneel mogelijk worden gebouwd. Daarom strekt de toonzaal zich uit over de volledige gevellengte naast de snelweg en zijn de toegangen aan weerszijden van het complex voorzien. Om dezelfde reden doet het dak van het gebouw dienst als parking voor onze stockwagens en voor de voertuigen van het personeel. De oprit naar het dak wordt automatisch verwarmd zodra de buitentemperatuur 5 graden Celsius of minder bedraagt. Ultramoderne technologieën zorgen voor de beveiliging. De dakparking was een goede keuze want ze kost slechts half zoveel als een kelder.”

“We willen groeien naar mere dan 300 verkochte wagens per jaar.”

QONTACT / Op welke manier is het complex opgebouwd?

Thierry: “In juni 2014 gingen de funderingswerken van start. Porsche schrijft een staalskelet voor als basis voor de showroom en een betonnen constructie voor de werkplaats. De afwerking van de showroom moest wel het niveau van woningbouw halen. Daarom zijn alle constructiedetails uniform en esthetisch uitgevoerd. Op de begane grond is de toonzaal volledig beglaasd om de wagens maximaal in de kijker te zetten. De kantoren van de verkopers bevinden zich op het gelijkvloers in het midden van het gebouw, net als de receptie. Op de verdieping van dit centrale blok zijn burelen, een vergaderzaal, een kantine en een kleedruimte voor de werkplaatsmedewerkers ondergebracht.”

QONTACT / Met welke snufjes is de werkplaats uitgerust?

Thierry: “Het kloppende hart van de nieuwe concessie is de 1250 vierkante meter grote werkplaats. Die biedt plaats aan maar liefst 15 hefbruggen en een uitlijnbrug om wachttijden tot een minimum te beperken. Daarmee speelt de vestiging in Limburg in op de snelle aangroei van Porsche-rijders. Voor elektriciteit en elektronica en voor bandenwissels zijn afzonderlijke werkplekken voorzien. Een robot haalt automatisch de benodigde onderdelen uit het magazijn. De wasstraat met een natte en een droge zone recupereert zijn water en spaart op die manier het milieu. Verder is er een eigen hoogspanningscabine geïnstalleerd die de oplaadpunten voor elektrische wagens voedt. Last but not least is het Porsche Centre Paal de allereerste Porsche-concessie die volledig met led-verlichting is uitgerust. Sensoren en stuurelektronica zorgen ervoor dat altijd de juiste hoeveelheid licht op de auto's straalt.”

QONTACT / Hoe wil Porsche Centre Paal verder groeien?

Thierry: “Onze concessie in Limburg heeft grote ambities. We willen van een verkoop van ruim 180 wagens per jaar naar meer dan 300 gaan. Het nieuwe gebouw is berekend op een capaciteit van 350 wagens. Op die manier kunnen we de klanten van vandaag en morgen tegemoetkomen en de dienstverlening afstemmen op de noden van de 21ste eeuw."

Thierry Brialmont

Porsche Centre Paal

011 911 911

De Weven 6

3583 Paal-Beringen

www.porsche.com/belgium-paal