Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

De vinger aan de pols

Callexcell

10 november 2015

Het kantoor van Karin Van De Velde kijkt uit op het voetbalveld van STVV. Op het moment dat de managing partner van Callexcell ons ontvangt, hangt ze uit het raam om enthousiast te zwaaien naar haar teamcoaches. Die hebben een teamdag en staan te dansen op de middenstip. De toon is gezet voor een open gesprek met een onderneemster, die zich duidelijk goed in haar vel voelt aan het roer van een jong én groeiend Limburgs bedrijf.

QONTACT / Na amper zes jaar stelt Callexcell al 350 medewerkers te werk. Waaraan dankt het bedrijf zijn succes?

Karin: “In 2009 heb ik Callexcell opgericht in volle crisisperiode. Het was niet evident om het zoveelste callcenter uit de grond te stampen. Volgens mij zijn er twee redenen die het succes verklaren. Enerzijds was er plaats voor een nieuwe en flexibele speler op de markt. Anderzijds kon ik terugvallen op mijn netwerk. Ik had toen al zo’n 15 jaar genetwerkt binnen de wereld van de contact centers. Dat netwerk heeft me uiteindelijk een ongelooflijke gunningsfactor opgeleverd. Mijn klanten dachten: aan welk avontuur durft Karin zich te wagen? Maar ze gaven me wel een aantal calls om mee van start te gaan."

QONTACT / Wat deed jou op 27 jarige leeftijd beslissen om je eigen bedrijf op te starten?

Karin: “Na mijn studies heb ik eerst vijf jaar in de uitzendsector gewerkt. Toen ik daar niet meer kon doorgroeien, stapte ik over naar Teleserv, een telesecretariaat dat later werd omgedoopt tot IP Globalnet. Van 1995 tot 2007 groeide IPG van 70 naar 1200 medewerkers. Ik was er verantwoordelijk voor al de operationele werkzaamheden in de vestigingen van Zaventem, Leuven en Hasselt. Na deze leerrijke periode ging ik aan de slag als zelfstandig consultant, maar ik miste al snel mijn klanten, mijn teams en de dynamiek. Samen met drie anderen had ik intussen ook het uitzendkantoor Tobasco opgericht. En vanuit die samenwerking ontstond het idee om met een eigen callcenter te beginnen. Ik ben toen naar twee prospecten gestapt en kreeg onmiddellijk hun steun. Uit alles wat ik had geleerd, was mijn visie duidelijk: een callcenter met een kmo-mentaliteit in een professionele, kwalitatieve omgeving.”

QONTACT / Hoe kwam je in contact met Roland Duchâtelet?

Karin: “Bij de zoektocht naar een pand voor de opstart kwamen we terecht op Stayen. Roland gaf me een rondleiding toen het complex nog in opbouw was. Zo heb ik hem leren kennen. Sint-Truiden bleek bovendien een perfecte rekruteringslocatie te zijn en dus besloten we om ons hier te vestigen. In onze groeiperiode is Roland in Callexcell gestapt. Nu zijn we met twee aandeelhouders en dat resulteert in een vlotte samenwerking.”

“Callcenter met een kmo-mentaliteit in een professionele, kwalitatieve omgeving.”

QONTACT / Welke rol speelt Roland Duchâlet als aandeelhouder?

Karin: “Vanaf het begin heeft hij me vooral ondersteund in het financiële beleid, wat nieuw was voor mij. Hij brengt me in contact met de juiste mensen, hij geeft toegang tot een netwerk dat ons credibiliteit bezorgt. Als Roland ergens in gelooft, hebben mensen al snel het vertrouwen in een goede afloop. Zijn mentorship is een enorme meerwaarde voor mij. Hij is veel meer visionair dan ik, hij trekt me uit mijn comfortzone want ik ben eerder pragmatisch ingesteld. Mijn leven speelt zich grotendeels af op Stayen, van ontbijt tot avondmaal. Roland en ik overleggen maandelijks meerdere keren met elkaar. Dan worden de strategische items op één lijn gebracht. Hij stelt daarbij vooral de nodige kritische vragen. Beslissingen worden goed doordacht, maar ook zeer intuïtief genomen. Want voor ons beiden is het heel belangrijk dat we kunnen doen wat we graag doen.”

QONTACT / Wat zijn jullie plannen voor Callexcell?

Karin: “In België hebben we de ambitie om Callexcell op een kwalitatieve en rendabele manier verder uit te bouwen. Wil je als callcenter in ons land veel business genereren, dan moet je voor je klanten een toegevoegde waarde in alle contacten bieden. Het verschil tussen Roland en mij is dat hij leeft op de wereld en ik op Callexcell. Dus lonken we ook naar het buitenland. Maar als ik me daar zou vestigen, moet het even kwalitatief en rendabel gebeuren als hier.”

QONTACT / Een job in een callcenter wordt vaak negatief voorgesteld. Hoe zie jij dit?

Karin: “Ik kan alleen maar voor mijn bedrijf spreken. Toch durf ik te stellen dat medewerkers bij ons meer voordelen genieten dan bij vele andere werkgevers. Ik vind het belangrijk dat de mensen zich thuis voelen bij Callexcell en dat hier een goede werksfeer heerst. Dit is een noodzaak, zeker als je de juiste mensen wil aantrekken. Daarom zetten wij heel sterk in op de optimalisatie van onze call agents. Zij doorlopen een traject van agent naar dream agent. De teamcoaches leggen een gelijkaardig acceleratietraject af. We stimuleren ons personeel ook om te blijven leren, om naar buiten te gaan en om kennis te vergaren. De waarde van human capital is ontzettend belangrijk in deze branche. Wij investeren eveneens in goede werkomstandigheden. Zo kunnen medewerkers deelnemen aan programma’s in het kader van gezondheid. Weight Watchers en stoppen met roken zijn enkele voorbeelden. Om de drie maanden komt er een ergonoom langs. We bieden vers fruit aan, stellen bedrijfsfietsen ter beschikking en organiseren regelmatig teambuildings en fun events. Bovendien kunnen onze mensen hier op Stayen tijdens hun pauze of na het werk een groot deel van hun dagelijks leven en huishouden regelen. Zowat alles ligt binnen handbereik: van warenhuizen, een dieren- en een speelgoedwinkel tot een kapperszaak, dokterspraktijk en fitnesscenter. Dat is een grote troef! Last but not least zijn we goed bereikbaar met het openbaar vervoer.”

QONTACT / Limburg telt weinig vrouwen die een bedrijf met 350 medewerkers leiden.
Moeten vrouwen meer kansen krijgen om te ondernemen?

Karin: “Ik vind van niet. Iemand die het ondernemen in de vingers heeft – of het nu een man of een vrouw is – vindt sowieso een weg. Ik ben ook geen voorstander van quota. Competenties zijn voor mij veel belangrijker dan het geslacht. Het moet de juiste persoon op de juiste plaats zijn. Als onderneemster en als vrouw doe ik heel graag wat ik doe. Het is mijn doel om Callexcell kwalitatief nog uit te breiden zowel voor alle medewerkers als voor onze klanten.”

Karin Van de Velde

Callexcell

011 49 49 49

Tiensesteenweg 168 Blok C bus 401

3800 Sint-Truiden

www.callexcell.be