Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Pionier en innovator

Isola Belgium

Van de advocatuur naar de isolatiewereld. Het is op zijn zachtst uitgedrukt een opmerkelijke carrièrestap. Toch heeft Maarten Bostyn geen seconde getwijfeld. “Niet iedereen krijgt zo een gouden kans”, zegt de 36-jarige CEO. “Ik kwam terecht in een innovatief bedrijf, een gevestigde waarde in akoestische en thermische isolatie. Isola Belgium geniet een goede reputatie en ik ben omringd door de juiste mensen. Ik kan er mijn ding doen.”

QONTACT / Hoe is Isola Belgium uitgegroeid tot een innovator in isolatie?
Maarten: “Toen mijn schoonvader Wilfried Blocken in 1984 het bedrijf oprichtte, was hij de grondlegger van gespoten polyurethaan of pur als vloerisolatie. 25 jaar later nam hij opnieuw de rol van pionier op zich met de uitvinding van Thermogran. Dit granulaat, op basis van duurzame recyclage en dus voldoende voorradig, combineert ongeziene thermische en akoestische eigenschappen. Onze rode draad is topkwaliteit. Daarom worden onze producten en elk werfstaal secuur getest door onafhankelijke studiebureaus en in ons eigen labo.”

QONTACT / Van isolatie naar totale vloeropbouw. Een strategische zet?
Bjorn Verhoeven (chief brand officer): “Reken maar! Sinds 2013 bieden wij bovenop de thermische of akoestische isolatielaag ook chape aan. Dit geeft de klant het voordeel dat hij na het isoleren van de vloer niet op zoek moet gaan naar een andere partner. Op die manier geniet hij in een en hetzelfde traject van een kwalitatieve all-in-one service. Intussen behoort Isola Belgium tot de grootste chapebedrijven van het land. Elke ochtend rijden onze deskundige ploegen uit met negen volautomatische vrachtwagens. In ons streven om de klant zo veel mogelijk te ontzorgen, bieden we vanaf nu ook de complete vloeropbouw aan. We isoleren, plaatsen vloerverwarming, leggen chape en kunnen vloeren plaatsen met ervaren teams. Dit is uniek in België en je mag rekenen op onze kwaliteit en unieke prijszetting.”

QONTACT / Waarom breid je het productengamma stelselmatig uit?
Maarten: “Isolatie en chape worden op de markt vaak samen aangeboden. Vloerverwarming is in dat rijtje verre van logisch. Net als het vloeren, wat toch wel een aparte metier is. Maar we willen met Isola blijven innoveren én een pioniersrol spelen. Daarom hebben wij onze dienstverlening uitgebreid. We hebben ervaren mensen aangenomen die elk onderdeel van de vloeropbouw door en door kennen en kunnen. Hun ervaring en kwaliteit staan voorop. Daarnaast is onze grote meerwaarde ook de planning. In de bouwsector loopt dit wel eens mis. Wij zijn groot en flexibel en dat zorgt voor een aanzienlijke tijdswinst in het bouwproject van onze klant.”

QONTACT / De omzetcijfers pieken de laatste zeven jaar. Leg uit!
Maarten: “In 2010 heb ik samen met Herman Mullens het roer overgenomen van mijn schoonvader. Onder ons bewind hebben de cijfers een hoge vlucht genomen. Op zeven jaar tijd is de omzet van Isola Belgium meer dan verdubbeld: van 6,8 miljoen naar om en bij de 16 miljoen euro. De sleutel van ons succes is tweeledig. We hebben geïnvesteerd in experts in hun vak en dus niet zuiver salesmensen, over het hele land. De klant voelt bij ons dat hij écht de beste raad krijgt. Maar dé cruciale zet was onze beslissing om ook chape aan te bieden. Dat heeft ons bedrijf echt doen boomen. Tegenwoordig zijn wij – naast onze rechtstreekse verkoop aan particulieren – voor 90 procent actief op de b2b-markt. We richten ons vooral op bouwbedrijven, projectontwikkelaars en architecten. Intussen hebben wij de eerste stappen buiten de landsgrenzen gezet met de oprichting van een zusterbedrijf in Polen in 2016. En binnenkort openen we een tweede volwaardige vestiging in het Oost-Vlaamse Erpe-Mere, centraal gelegen tussen Brussel en Gent. Zo versterken we onze proximiteit over het hele land.”

"Dé cruciale zet was onze beslissing om ook chape aan te bieden."

QONTACT / Hoe ontwikkel jij als bedrijfsleider je visie op het ondernemerschap?
Maarten: “Mijn kijk op de zaken is in eerste instantie ingegeven door mijn buikgevoel. Ik netwerk voortdurend en treed vaak naar buiten. Zo kom je met veel mensen in contact, kan je van gedachten wisselen, zien wie wat doet en nagaan hoe anderen te werk gaan. Daar steek je heel wat van op, je leert zowel van de plus- als de minpunten. En voor de rest? Niet te veel nadenken en niet te vaak stilstaan bij de vraag: wat als het niet goed afloopt? Dingen die goed aanvoelen bespreek ik intern met mijn medewerkers. We rollen de zaken uit en gaan ervoor.”
Bjorn: “Onze optimalisaties bekijken we ook altijd vanuit het standpunt van de klant. Hoe kunnen we hem nog beter van dienst zijn, waar heeft hij nood aan? Welke producten zoekt hij en welke service maakt hem gelukkig? Ons principe is: hoe minder zorgen de klant zich moet maken, hoe beter.”

QONTACT / In maart heeft JCI Limburg je bekroond. Wat doet dat met een CEO?
Maarten: “De JCI-award ‘Limburgse Jonge Ondernemer van het Jaar’ is een belangrijk erkenning. Zeker als je naar de drie andere genomineerden kijkt, het zijn stuk voor stuk kleppers van formaat. Nu, uiteindelijk wordt ons hele bedrijf met de prijs in de bloemetjes gezet. Ik ben dan ook ontzettend blij voor onze medewerkers want zij maken het verschil bij Isola Belgium. De award heeft de instroom van sollicitaties een boost gegeven. Wanneer je als een professioneel en ernstig bedrijf wordt gepercipieerd, trek je kandidaten met zeer goede profielen aan. Ook mijn maatschappelijk engagement via mijn voorzitterschap bij basketbalclub Limburg United heeft vast en zeker meegespeeld in de overwinning. Samen met een gedreven team trek ik die kar. Het heeft Isola Belgium geen windeieren gelegd: ik heb er mijn netwerk enorm mee uitgebreid en ons bedrijf staat eens te meer in de kijker, terecht!”

MAARTEN BOSTYN & BJORN VERHOEVEN

Isola Belgium

012 28 03 28

Vrijheidweg 10

3700 Tongeren

www.isola.be