Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

CEO in de gele trui

Bioracer

Bioracer staat aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk in zijn succesverhaal. De fabrikant van aerodynamische fietskleding investeerde vorig jaar een miljoen euro in de uitbreiding van de gebouwen in Tessenderlo. Oprichter Raymond Vanstraelen draagt binnenkort de fakkel over aan Danny Segers, die op holdingniveau wordt gebackt door meerderheidsaandeelhouder Peter Croonen. “Het bedrijf is klaar voor de internationalisering.”

QONTACT / Wat is de corebusiness van Bioracer en hoe zet je die in de markt?
Raymond: “90 procent van onze productie is custom-made. Wij fabriceren dus hoofdzakelijk op aanvraag, al voor wielerclubs vanaf vijf leden. Dit maakt dat we qua aantal clubs de grootste fabrikant van wielerkleding ter wereld zijn. Wij ontwerpen en produceren voor al die verschillende teams meer dan 5000 nieuwe designs per jaar. Om dat te kunnen realiseren, zijn een vlotte logistiek en doordachte systemen onontbeerlijk. Sinds kort is Oakley, een wereldmerk dat innovatie en kwaliteit uitstraalt, met ons in zee gegaan voor de development, het design en de productie van hun wielerkleding. Zij hebben de hele wereld afgeschuimd naar de geknipte partner. De samenwerking is een echte coproductie: Oakley by Bioracer. De eerste bestelling van Oakley was meteen goed voor een aanzienlijk deel van onze jaaromzet. Zo een ommezwaai zet je aan tot omdenken. Want het brengt zowel een voordeel als een nadeel met zich mee: alles wat je verkoopt, moet je ook produceren. Vandaag realiseren we in Tessenderlo vijf procent van onze totale productie, prototypes inbegrepen. Productielijnen in Roemenië, Tsjechië en Macedonië doen de rest.”

QONTACT / Aan de top van Bioracer zijn recent enkele fietswissels gebeurd. Waarom?
Raymond: “Ons bedrijf is nu klaar voor de transitie, voor Bioracer 2.0. Op mijn zestigste ben ik mij beginnen af te vragen hoe lang ik de rol van bedrijfsleider fysiek nog zou aankunnen, samen met de druk en de stress die ermee gepaard gaan. Binnenkort draag ik mijn functie van CEO over aan Danny Segers, die ik 10 jaar geleden aan boord haalde. Wij hebben elkaar leren kennen bij onze voormalige aandeelhouder LRM en het klikte meteen met hem. Hij is jong, heel gedreven en beschikt over de nodige background en talenkennis om de internationalisering van Bioracer uit te rollen. Danny heeft hier eerst alle afdelingen doorlopen in de hoedanigheid van COO. Op die manier kent hij het bedrijf door en door en heeft hij zich niet alleen bewezen, maar ook aanvaardbaar gemaakt bij het personeel. En dat is belangrijk als je van bovenaf veranderingen moet doorvoeren. Danny wordt geruggensteund door Peter Croonen. Hij en zijn broer Michel hebben in 2006 de participatie van LRM in Bioracer overgekocht en zo de meerderheid in het bedrijf verworven. Peter staat bekend als ondernemer en als voorzitter van de raad van bestuur van KRC Genk. Hij is onklopbaar in het structureren van ondernemingen en leidt bij ons de verkoop- en marketingafdeling. Voor mij is de transitie een grote geruststelling, het bedrijf is in goede handen. Ik prijs mij gelukkig dat ik me voortaan kan bezighouden met mijn passie: innovatie.”

QONTACT / Je bent ondertussen met pensioen, maar denkt nog lang niet aan stoppen?
Raymond: “Ik ben nu 70. Het is moeilijk om mij definitief uit Bioracer terug te trekken, ik beleef momenteel de mooiste tijden. Als je een bedrijf opstart weet je niet of het een succesverhaal wordt. Je gaat ervoor en neemt geen pauze om te genieten van wat je al verwezenlijkt hebt. Ik kan ook niet terugdenken, ik denk altijd vooruit en sta nooit stil om mezelf een schouderklopje te geven. De laatste jaren verloopt alles in een versneld tempo omdat we heel actief bezig zijn. In onze branche starten er veel, maar de meeste blijven ter plaatse trappelen. Om je een vergelijkingspunt te geven: Bioracer is dubbel zo groot als de tweede speler in België. En de derde in de rij is zowat 10 keer kleiner dan ons. Wij bevinden ons in een echte nichemarkt. In Noord-Europa prijkt onze naam helemaal bovenaan in de rangschikking. Op de gehele Europese markt palmen we de vijfde plaats in.”

"Onze ambitie is marktleider worden in Europa."

QONTACT / Bioracer produceert speedwear. Wat is de bedrijfsmissie achter die term?
Raymond: “We make you faster! Met steeds betere en meer comfortabele kleding. Dit zit in het DNA van ons bedrijf en was oorspronkelijk tevens mijn vertrekpunt. Misschien ben ik in dat opzicht altijd wel een atypische ondernemer geweest. Sterker nog: eigenlijk ben ik geen ondernemer. Ik streef altijd naar het beste en ook daarmee creëer je een vraag. Omdat wij zo intens met topatleten bezig zijn, weten we als geen ander welke noden er zijn. Ons testlabo staat hoog aangeschreven bij fabrikanten van stoffen en materialen. Zij kloppen als eerste bij ons aan met de nieuwste ontwikkelingen. Om geijkte testen uit te voeren, hebben wij zelf ontworpen machines in huis. Daarmee testen we bijvoorbeeld de zemen van koersbroeken of de elasticiteit van wielerkleding. Met Bioracer Motion bieden wij dan weer professionele bike fitting aan. Deze analysemethode is het enige systeem in de wereld dat simultaan beide kanten van de wielrenner analyseert. Dit levert unieke inzichten op om de perfecte fietsbeweging te creëren, maximale prestaties te bereiken en letsels te verminderen. Een andere tak is Bioracer Aero. In nauwe samenwerking met tijdritspecialisten Tom Dumoulin en Tony Martin ontwikkelen we uitrustingen die de luchtstroom over het lichaam optimaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld al een paar watt winnen met aerodynamische pijpen, die de vorm van je kuiten verbeteren. De ontwikkeling gebeurt in de windtunnel van Flanders’ Bike Valley, waarvan wij partner zijn.”

QONTACT / Hoe slaag je er in om je steeds weer te omringen met de juiste mensen?
Raymond: “Mensen zoek je niet, mensen kom je tegen. Ik ben altijd op het juiste moment de juiste mensen tegen het lijf gelopen. En dat lukt mij door te focussen. Bij iedere persoon die ik ontmoet, stel ik mij automatisch de vraag: wat kan hij of zij voor Bioracer betekenen? Als ik iemand aanwerf, dan moet die enthousiast zijn en zijn job beter uitvoeren dan mij. Onze medewerkers, waaronder een vijftiental ex-beroepsrenners, hebben een doel voor ogen en zijn fanatiek in de weer met hun werk. Ze dragen Bioracer in het hart. Nu, ik vind ook wel dat we een sexy bedrijf hebben. We kennen daarom nagenoeg geen verloop, in het management al helemaal niet. Daardoor kunnen wij rekenen op een hoge mate van continuïteit en blijft onze knowhow in huis.”

QONTACT / Welke verdere groei heeft de toekomstige 42-jarige CEO voor ogen?
Danny: “De groep Bioracer telt vandaag in heel Europa ongeveer 250 medewerkers, goed voor een omzet van 22 miljoen euro. Toen ik in 2007 bij Bioracer aan de slag ging, werd er vooral een Belgisch-Nederlands verhaal geschreven. In de wandelgangen hoorde je: wij zijn te klein om bij de grote jongens te horen, maar te groot om bij de kleintjes te horen. Daarom hebben we geleidelijk aan internationale stappen gezet in Noorwegen, Zweden, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Dit betekende evenwel dat wij onze productie meer en meer in het buitenland moesten onderbrengen. Demografisch is het in België immers alsmaar moeilijker om stiksters met het juiste profiel te vinden. In de laatste drie jaar zijn we in een stroomversnelling geraakt. Het is onze grote ambitie om op het vlak van gepersonaliseerde wielerkleding marktleider te worden in Europa. In een land zoals Italië, waar een honderdtal potentiële concurrenten zijn gevestigd, is er nog heel wat werk aan de winkel. Na Europa richten wij het vizier op het westen en het oosten. Amerika is opgenomen in ons strategisch plan om het merk Bioracer in 2020 wereldwijd uit te rollen. In Zuid-Amerika zijn we nu op zoek naar een geschikte productielocatie. Om een plant op te starten en operationeel te maken, hebben wij een draaiboek opgesteld. We weten dus hoe wij snel kunnen schalen. In het oosten bestaan er al goede contacten in Thailand en Japan, waar we een behoorlijke omzet draaien. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij tegen 2030 onze omzetdoelstelling van 100 miljoen bereiken. De markt neemt elk jaar toe, overal op aarde zie je hoe langer hoe meer mensen fietsen. De meesten doen dat bovendien graag samen en het liefst van al in dezelfde outfits. Ook de corporate markt groeit gestaag. Bedrijven zetten actiever in op kwalitatieve sportkleding als relatiegeschenk omdat ze er goede exposure mee behalen.”

QONTACT / Op welke manier benader je de business en het menselijk kapitaal?
Danny: “Ik vertrek meestal vanuit de cijfers. Daar is mijn achtergrond als TEW’er, auditor bij Ernst & Young en portfolio en investment manager bij LRM niet vreemd aan. Maar ik ben zeker ook een people manager. Ik weet mensen aan te trekken, laat hen kennis opdoen en bied kansen om snel door te groeien. Daarmee creëer je een dynamische schwung in het bedrijf wat eveneens leidt tot verjonging. Ook belangrijk: ik vergeef fouten. In onze custom-made business is het evident dat er dingen kunnen mislopen, jammer genoeg. Daarom ga ik na wat we uit gemaakte fouten leren en welke implementaties nodig zijn om ze in de toekomst te vermijden. En last but not least ben ik een relatieverkoper, die een duurzame relatie opbouwt zonder te pushen. Ik ga uit van de sterkte van de relatie en leg op de juiste momenten de juiste accenten om sales te genereren.”

RAYMOND VANSTRAELEN

Bioracer

Industrieweg 114

3980 Tessenderlo

www.bioracer.be