Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Apotheek van de toekomst

Apotheek Panorama

Het toonbeeld van de klassieke apotheek is vandaag achterhaald. Ondernemende apothekers blijven niet bij de pakken neerzitten en ontwikkelen nieuwe, spitsvondige businessmodellen. “Wij moeten ons wapenen tegen de toekomst”, beseffen Hilde Dexters en Bert Thys, zaakvoerders van Apotheek Panorama. “Dat doen we onder meer met een groep van complementaire apotheken en een webshop.”

QONTACT / Hoe is de marktpositie van Apotheek Panorama versterkt?
Hilde: “Bert en ik zijn apothekers met ambitie, twee zakenpartners die goed op elkaar zijn afgestemd. In 2013 hebben wij Apotheek Panorama overgenomen.Intussen staat de teller op vier: twee vestigingen in Lummen, een in Kermt en een in Houthalen. Vorig jaar is daar een Thuiszorgwinkel bij gekomen omdat er in deze regio een grote en alsmaar stijgende vraag is naar het huren of kopen van thuiszorgproducten. Aan die vraag komen we met de winkel tegemoet.”
Bert: “Onze apotheken zijn complementair aan elkaar. In Lummen is het gamma farmaceutische producten ingedeeld in parafarmaceutica, geneesmiddelen voor zelfzorg en dermocosmetica. De andere apotheken leggen zich dan weer toe op een ander scala. In één enkele apotheek kan je nooit alle mogelijke producten stockeren. Met onze groep slagen wij erin de klanten een compleet aanbod te presenteren.”

QONTACT / Kunnen jullie apotheken iets betekenen voor bedrijven?
Hilde :“Inderdaad, ook zij zijn klant bij ons. Neem nu EHBO-kits. Veel bedrijfsleiders zijn onvoldoende op de hoogte van de wetgeving daaromtrent. Ik beschouw het als onze taak om hen minutieus te informeren over de samenstelling van de kit en over eventuele aanpassingen, die onder andere noodzakelijk zijn wanneer de vervaldatum is overschreden. Naargelang de sector en het aantal werknemers moet in een bedrijf een welbepaalde hoeveelheid medische hulpmiddelen aanwezig zijn zoals een schaar, ontsmettingsmiddel, spoelvloeistof, windels, pleisters en kompressen. Op een bouwwerf bijvoorbeeld zijn robuuste pleisters verplicht, in de horeca blauwkleurige.”

“Ook bedrijven zijn klant, bijvoorbeeld voor EHBO-kits.”

QONTACT / Is er qua informatieverstrekking nog meer werk aan de winkel?
Hilde: “Als spilfiguur in de farmaceutische zorg streven we ernaar elke klant het juiste advies te geven. Zo moet de klant weten hoe hij een geneesmiddel correct gebruikt en wat de mogelijke bijwerkingen zijn. Wij dragen op dat vlak een grote verantwoordelijkheid. De aanpak van een bedrijf is uiteraard anders dan die van een particulier. Bovendien wordt iedere klant individueel benaderd.”
Bert: “In onze apotheken vragen we steevast aan de klant waarvoor hij het gewenste farmaceutische product nodig heeft. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van onze klanten een ander product koopt dan hetgeen men eerst voor ogen had. Omdat het door ons geadviseerde product beter aan de vraag voldoet.”

QONTACT / Een eigen webshop positioneert jullie als eigentijdse apothekers?
Hilde: “Eind 2016 zijn wij van start gegaan met de online-apotheek Kenkoo. Klanten vinden er meer dan 30.000 producten, die geen doktersvoorschrift vereisen: geneesmiddelen, verzorgingsproducten, vitaminen, voedingssupplementen en schoonheidsproducten. We verstrekken hen online quasi dezelfde zorgverlening. Onder meer met informatieve artikels, die courant en actueel zijn.”
Bert: “Met Kenkoo ambiëren wij om op het juiste moment het juiste product aan onze klanten te leveren, advies ingegrepen. Plus: de webshop zorgt voor een verbreding van ons gamma. Denk aan alle soorten lenzen of aan een 400-tal lactosevrije producten, artikelen die de klassieke apotheek niet aanbiedt. Als apothekers moeten we ons meer dan ooit commercieel opstellen, nieuwe businessmodellen bedenken, andere markten aanboren. Die uitdagingen gaan wij met Apotheek Panorama aan.”

Hilde Dexters & Bert Thys

Apotheek Panorama

013 53 11 53

Dorpsstraat 18

3560 Lummen

www.apotheekpanorama.be