Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Winst maken met Facebook

Brainlane

Heeft jouw bedrijf al een responsive website? Maak jij optimaal gebruik van sociale media? De kans is groot dat het antwoord op deze vragen “neen” is, want heel wat ondernemingen blinken niet bepaald uit in slimme digitale communicatie en marketing. En hoe staat het trouwens met je langverwachte webshop? Brainlane, het van oorsprong Genkse internetbureau dat onlangs de oversteek maakte naar Hasselt, biedt uitkomst.

Brainlane is een bedrijf in groei. Zowel in personeelsaantal als in expertisegebieden. “15 jaar geleden begonnen we als websitebouwers, vandaag zijn wij een volwaardig communicatiebureau”, aldus zaakvoerder Danny Brouwers. “We ondersteunen onze klanten in al hun communicatie-activiteiten, online én offline. Dat kan gaan van de ontwikkeling van een responsive website en een webshop tot het ontwerpen van een flyer of het uitwerken van een beursdeelname. We zijn een one-stop shopping place. Onze ervaring en expertise in het bouwen van websites komt ons daarbij goed van pas.” Veel nieuwe klanten kloppen aan met de vraag naar een nieuwe website, maar weten niet goed wat ze met hun digitaal platform willen of moeten doen. Sales manager Diane Beuten pikt hierop in. “Een website moet uitstraling hebben. Dus een verzorgde grafische vormgeving is een must, maar belangrijker nog zijn de functionaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid. Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat mensen je website überhaupt vinden.”

Online versus offline

De wereld evolueert 10 keer sneller online dan in de winkelstraat. Bedrijven moeten mee, als ze willen overleven. Danny: “We merken wel dat klanten de nood aanvoelen om een webshop te openen, maar velen weten niet waar ze moeten beginnen. Ze beseffen ook niet hoe belangrijk bijvoorbeeld de logistieke afhandeling van internetaankopen is. Leveringen en retours moeten goed worden georganiseerd. Dat is voor veel winkeliers onbekend terrein.” Online rules, maar dat neemt niet weg dat bedrijven op het internet ook oog moeten hebben voor ouderwetse kwaliteitsmeters zoals sfeer. Diane: “Waarom worden winkels sfeervol ingericht? Omdat sfeer belangrijk is. Die moet je ook online creëren. Als consument koop je het liefst in een winkel waar je je welkom voelt. E-commerce heeft zijn eigen wetmatigheden, maar sommige regels uit de offline wereld gelden net zo goed online.”

"Uitgegroeid tot een volwaardig communicatiebureau."

Be responsive, be social

Wat met andere opvallende e-trends zoals mobiel internetgebruik en sociale media? Danny: “We surfen vandaag bijna evenveel op onze smartphone als op onze pc. Het is dus geen overbodige luxe om te investeren in een responsive website, die je ook op een klein scherm kan raadplegen. Vroeger werd een website zo opgebouwd dat je als bezoeker niet of nauwelijks moest scrollen, vandaag moet je net uitgebreid kunnen scrollen.” Ook de sociale media verdienen meer aandacht van bedrijven en handelaars, meent Diane. “Velen gaan ervan uit dat ze weinig voordeel kunnen halen uit Facebook, maar dat klopt niet. Het unieke voordeel van Facebook is dat je er je doelpubliek heel precies mee kan aflijnen. Je moet alleen weten hoe je via Facebook geld kunt verdienen.”

Uitbreiding in Hasselt

Tot slot: Brainlane is onlangs verhuisd van Genk naar Hasselt. Onderdeel van de groeistrategie? Danny: “Onze locatie in Genk was te klein geworden. Zowel strategisch als puur praktisch. We waren op zoek naar een ruimer onderkomen, om onze werknemers goed te kunnen huisvesten en om klanten degelijk te kunnen ontvangen. Dat betekent ook: extra parkeerruimte. Als je klanten moeten omrijden, heb je een probleem. In Genk vonden we geen locatie die aan onze vereisten voldeed, in Hasselt wel.”

DIANE BEUTEN & DANNY BROUWERS

Brainlane

011 54 31 47

Genkersteenweg 204

3500 Hasselt

www.brainlane.com