Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Het andere callcenter

Q Calls

Outside the box denken? Dat doen ze bij Q Calls, nu 10 jaar geleden opgericht. Dit callcenter ontfermt zich over telemarketing, e-mailmarketing, geomarketing, tevredenheidsonderzoeken, mystery shopping, databasemanagement, technical support, opvolging van wanbetalers en nog zoveel meer. En dat vanuit Kumtich: “Een beetje in the middle of nowhere, maar ook in the middle of everything. Op de grens van Limburg en Vlaams-Brabant, vlakbij de taalgrens.”

Qontact / Hoe is het allemaal begonnen?
Emmanuel Dominique: “Q Calls is in het jaar 2007 opgestart. We hebben toen een volledig nieuwe manier van werken in callcenters geïntroduceerd: investeren in ervaren medewerkers, die als zelfstandigen van thuis uit actief zijn. Niet enkel een bijzonder businessmodel, maar ook een manier om de ecologische voetafdruk van ons bedrijf zo klein mogelijk te maken. Uiteindelijk hebben we toch een kantoor geopend: om over een plek te beschikken waar we onze opleidingen kunnen geven en ook om medewerkers een vaste stoel te kunnen geven. Sommigen onder hen werken immers liever hier dan thuis. Ze vinden het gewoon prettig om nauw contact te onderhouden met hun collega’s.”
Jean-Didier Delhaye: “Wij zijn ook anders in de zin dat we een zeer brede waaier van diensten aanbieden, op maat van bedrijven uit alle mogelijke sectoren. Q Calls heeft dan ook een divers klantenportfolio.”

"Q Calls investeert in ervaren medewerkers."

Qontact / Wat maakt de sterkte van een callcenter?
Emmanuel: “Flexibiliteit. Goed opgeleide medewerkers. En overtuigingskracht. Verkopen via de telefoon is niet makkelijk. We kunnen onze potentiële kopers niet in de ogen kijken. Er is letterlijk en figuurlijk een grote afstand tussen ons, wat niet meteen vertrouwen wekt. Mensen hebben bovendien een steeds vollere agenda en houden dus nauwelijks tijd over om naar ons te luisteren. We moeten bijgevolg zeer geloofwaardig en overtuigend overkomen. Meer nog, we moeten zelf geloven in de producten en de diensten die we voor onze klanten verkopen.”
Jean-Didier: “Daarom stoppen wij veel tijd in het leren kennen van een nieuwe klant. We willen echt van a tot z weten waar het bedrijf in kwestie voor staat. Vooraleer wij een opdracht voor een nieuwe klant in gang zetten, krijgen al onze medewerkers een opleiding van een of twee dagen. Het helpt natuurlijk ook als je de kneepjes van het vak kent. Zo zijn er tijdstippen tijdens de maand waarop je bijvoorbeeld de boekhouders van bedrijven beter niet probeert aan de lijn te krijgen. Zulke dingen leer je uit ervaring.”

Qontact / Hoe maken jullie het verschil?
Emmanuel: “We investeren in onze medewerkers. Ik wil niet slecht spreken over concurrenten, maar veel callcenters doen bijna uitsluitend een beroep op jonge mensen zonder ervaring. Dat heeft onherroepelijk een impact op de kwaliteit. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is 36 jaar. Zij hebben allemaal minstens zeven tot tien jaar ervaring.”
Jean-Didier: “Wij vormen een hechte groep, bijna een familie. We hebben dan ook zo goed als geen personeelsverloop. Dat geeft ons extra motivatie om bijkomende opleidingen te organiseren. Wij weten immers dat die investeringen niet verloren gaan doordat medewerkers ons zouden verlaten.”
Emmanuel: “Ook het vermelden waard: we hebben een kwaliteitsverantwoordelijke in dienst. Die staat ervoor in dat het niveau van ons werk gewaarborgd blijft én die moet ervoor zorgen dat onze zelfstandige medewerkers zo veel mogelijk verdienen. Een andere manier van denken en werken, een andere relatie tussen werkgever en werknemer. Wij merken dat onze aanpak zijn vruchten afwerpt, zowel voor onze zelfstandige medewerkers als voor Q Calls.”

JEAN-DIDIER DELHAYE & EMMANUEL DOMINIQUE

Q Calls

0494 38 40 23

Sint-Gillisplein 36

3300 Kumtich