Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Tegendraadse herenmode

Carenza

Gianni Carenza weerspiegelt de Italiaanse passie voor kleding, stijl en schoonheid. Met oog voor detail en verfijning steekt de 35-jarige zaakvoerder van Carenza zijn klanten in een nieuw jasje, dat allesbehalve mainstream is. “Ik richt mijn kledingzaak op mannen die op zoek zijn naar dat tikkeltje meer. Of het nu gaat om een casual trendy outfit of om een zakelijk kostuum, ik wil altijd het juiste styling advies geven.”

QONTACT / Heb je altijd al een passie voor mode gehad?
Gianni: “Ik ben sedert mijn prille jeugd met mode bezig. Onlangs vertelde een oud-leraar aan mijn ouders: het heeft mij nooit verbaasd dat Gianni tegenwoordig een kledingzaak runt. Hij kwam vroeger naar school met zelfgemaakte broeken, die hij verscheurde, verknipte en in javel bleekte. Ja, dat is waar, ik was van kindsbeen af verknocht aan mode. Toch ben ik niet meteen in de modewereld gestapt. Mijn vader was garagist van beroep en ik groeide dan ook op in een garage. Ik volgde op school de richting carrosserie, ben in deze stiel aan de slag gegaan en heb mij opgewerkt tot ploegbaas. Toen had ik ergens mijn plafond bereikt. Ik wou altijd al zelfstandige worden, maar niet in de carrosserie.”

QONTACT / Hoe ben je in de modewereld verzeild geraakt?
Gianni: “In Beringen kon je tot voor een aantal jaren nergens mooie herenkleding kopen, laat staan Italiaanse. De winkels hadden enkel massaproductie in de rekken hangen, allemaal exact dezelfde kledij. Ikzelf trok altijd naar Milaan om er mijn eigen kleding aan te schaffen omdat ik vond dat de mode er net iets anders uitzag. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vijf jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt en op deze locatie aan de Koolmijnlaan mijn kledingzaak Carenza geopend.”

QONTACT / Op welke manier stel je je collecties samen?
Gianni: “Als ik kleding voor mijn winkel aankoop, volg ik niet de commerciële modelijnen. Ik ben daarin een beetje tegendraads en kies voor een ander aanbod dan de doorsnee mannenzaak. Belangrijk is dat ik in eerste instantie die kleding mooi vind. Mijn klanten zijn jonge volwassenen of ouderen die jong van geest zijn op zoek naar dat tikkeltje meer. Ik heb grote merken zoals Patrizia Pepe, Armani, Daniele Alessandrini, Colmar en Aglini in huis. Verder ben ik de enige in België die het hippe Italiaanse label Neill Katter invoert. Ik ken de oprichters persoonlijk, het zijn gedreven mensen met een visie en een passie. In het begin vond iedereen in mijn winkel hun kleding overdreven. Maar ik ben er blijven in geloven en investeren. En weet je, vandaag de dag is Neill Katter een van mijn best verkopende merken.”

"Het is de eerste indruk die telt."

QONTACT / Wat betekent mannenmode precies voor jou?
Gianni: “Mannenmode is zoveel als: met je uiterlijk tonen wie je bent, elk seizoen opnieuw. Dit wil niet zeggen dat je overdressed voor de dag moet komen of verplicht bent om op te vallen, neen. Maar je kan je wel correct kleden. Ik ben er zeker van dat een verzorgd uiterlijk heel positief op anderen overkomt, in elke vorm van sociaal contact. Als je uit eten gaat, tijdens een business meeting of een receptie, Kortom, op eender welk moment dat andere mensen naar je kijken. Het is de eerste indruk die telt.”

QONTACT / Wanneer heb je als personal stylist je doel bereikt?
Gianni: “Een man moet zich kleden met de kledingstukken waarin hij zich goed voelt en die bij zijn karakter passen. Hij mag niet te bruusk van stijl veranderen, wel geleidelijk aan. Zo kan hij in elke fase van de verandering zichzelf blijven en zich goed voelen. Mijn doel als personal stylist is bereikt als iemand mijn klant aanspreekt en hem vraagt waar hij zijn kleding heeft gekocht. Het is mijn ambitie dat een klant mij zegt: ja, ik kan toch wel op een andere manier mooi gekleed zijn. Want door de geknipte kledingstukken te dragen met de juiste taille, kleuren en combinaties kun je de show stelen.”

QONTACT / Hoe belangrijk is het om het juiste advies te geven?
Gianni: “Dat is doorslaggevend. Ik volg bijscholingen omdat ik mijn klanten een stijlvol zelfbeeld wil aanmeten. Op het vlak van styling zijn er zoveel aspecten die een rol spelen. Door mij bij te scholen, kan ik altijd het correcte advies geven.”

Speciaal voor Qontact Business Magazine werd Sven Pribylla door Gianni van kop tot teen in het nieuw gestoken. Sven staat sinds mei dit jaar als algemeen directeur aan het roer van vzw Terlamen, de uitbater van Circuit Zolder. De 38-jarige Lummenaar was voorheen vestigingsmanager van Groep JAM in Dilsen-Stokkem en Certified AMG Expert bij Groep JAM. Welke rol speelt mode in zijn dagelijkse leven?

Sven: “You only make a first impression once. Daarom wil ik er altijd netjes uitzien, dat vind ik belangrijk. Op het vlak van mode ben ik eerder klassiek ingesteld en als ik een winkel binnenstap, moet die altijd wel een beetje mijn ding zijn. Ik heb geen tijd om de trends op de voet te volgen. Daarom laat ik mij in de winkel begeleiden van a tot z. Ik ga ook niet vaak shoppen en doe een tweetal keer per jaar grote inkopen. Ook roep ik de hulp in van een personal stylist. Want als ik ergens aankom, wil ik dat ik een correcte indruk maak.”

QONTACT / Welke toekomstplannen heb je met Circuit Zolder?
Sven: “Wij voeren momenteel een verjonging door. Daarvoor hebben we al een paar deals gesloten met grote commerciële bedrijven. Op deze wijze leg ik de fundamenten om de toekomst van Circuit Zolder verder uit te bouwen. De leden van de raad van bestuur staan als één man achter de verjongingskuur, hun keuze voor mij als algemeen directeur is daar het bewijs van. We focussen ons op de doelgroep van millennials, ook wel generatie Y genoemd. Ze zijn koopkrachtig en houden zich bezig met trendy zaken zoals mode. Wij gaan een productenpalet op onze kalender zetten dat hen sterk boeit, om hun gezin het hele jaar door een totaalbeleving te geven. Weet ook dat Circuit Zolder niet enkel om autosport draait, ook cycling is erg belangrijk. Met het UCI hebben we intussen nieuwe contracten getekend voor vijf wereldbekers BMX en een wereldkampioenschap BMX in 2019. De toekomst is veelbelovend!”

GIANNI CARENZA

Carenza

011 25 04 33

Koolmijnlaan 25 bus 1

3580 Beringen

www.carenza.be