Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Halve eeuw van Osch

van Osch Hasselt

Het ondernemersverhaal van Leo van Osch leest als een trein. Op zijn zeventiende stampt hij samen met zijn vader in Halen een garage uit de grond. “De autobranche is van jongs af aan mijn passie. Toen wij in 1965 de garage openden, verkochten we alle merken. Twee jaar later werden we onderagent voor BMW en nog eens twee jaar later verdeler voor Toyota”, vertelt Leo.

Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. In 1982 koos het familiebedrijf resoluut voor BMW, ditmaal als hoofdverdeler. “De band die ik met het Duitse merk heb, is moeilijk onder woorden te brengen”, vervolgt Leo. “Sinds de jaren tachtig kent van Osch een gestage groei. In 2000 hebben we de BMW-concessie in Tienen overgenomen, het jaar nadien die in Hasselt. Intussen is in Hasselt een spiksplinternieuw bedrijfsgebouw opgetrokken en zijn de vestigingen in Halen en Tienen heringericht volgens de huidige retail standards van BMW. van Osch is dus klaar voor de volgende 50 jaar.”

Lange weg

“Ik heb een lange weg afgelegd. Vanaf dag één had ik de leiding over het bedrijf. Eerst samen met mijn vader, zus en broers, later helemaal alleen. Het is toch wel een intensieve halve eeuw geweest, met vallen en opstaan, in goede en slechte tijden. We hebben als familie gezwoegd om iets op te bouwen. Het resultaat mag vandaag gezien worden, maar je bent er nooit zeker van wat het morgen zal geven. De toekomst is aan de elektrische wagens en de connected cars, auto’s die permanent met het internet zijn verbonden. We staan aan de vooravond van een ommezwaai in mobiliteit”, voorspelt Leo.

Met hart en ziel

Ook de dochters van Leo werken bij van Osch. “Of ze de zaak zullen overnemen, is een groot vraagteken. Zij weten als geen ander hoe moeilijk het is om tegenwoordig een concessie uit te bouwen. Als premiummerk onderscheidt BMW zich onder meer door zijn uitmuntende dienst-na-verkoop. Die service legt het fundament voor de verkoop en breidt in de komende jaren dan ook verder uit. Als van Osch daarentegen onderscheiden wij ons specifiek met onze veelvuldige en succesvolle events voor klanten. Anno 2016 heeft het beroep van garagist een totaal andere invulling dan 50 jaar geleden. Ik ben nu 68 en heb mij altijd met hart en ziel uitgesloofd voor de zaak. Als ik ooit de deur achter mij moet dicht trekken, dan zal het mijn beste dag niet zijn. Daarom blijf ik zo lang mogelijk genieten van wat ik al die jaren heb opgebouwd.”

De meest elegante

Leo van Osch is verknocht aan de BMW 507 uit 1957. “Het oogstrelende ontwerp van deze elegante roadster sloeg destijds in als een bom. Met zijn 150 pk sterke V8-motor haalde de 507 een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Na 252 exemplaren werd de productie twee jaar later stopgezet, tot groot jolijt van de verzamelaars. Begin 2014 bracht een perfect gerestaureerde 507 ruim 1,6 miljoen euro op!”

100 jaar Freude am Fahren

Al sinds de oprichting in 1916 ontwikkelt BMW producten die hun tijd ver vooruit zijn. Doorheen de jaren hebben die voortrekkersrol en de constante vernieuwing geleid tot een bedrijf dat vandaag bekendstaat als een premiumaanbieder van mobiliteit en bijbehorende diensten. Een overzicht van de baanbrekende mijlpalen in 100 jaar unieke historie.

Eerste vierwieler

BMW neemt in 1928 Fahrzeugfabrik Eisenach over. De ingenieurs van de fabriek lanceren de eerste vierwieler met het BMW-logo: de Dixi 3/15 PS DA2.

Iconische nieren

De allereerste BMW met een radiatorrooster in de vorm van de iconische nieren is de 303. Dit model uit 1933 haalt een topsnelheid van meer dan 100 kilometer per uur. De motor van de 303 is met zijn cilinderinhoud van 1173 cc de kleinste zescilinder ooit, een record dat nog altijd op zijn naam staat.

Snelle roadster

In 1936 maakt de 328 zijn publieksdebuut op de Nürburgring. De snelle roadster zegeviert in totaal in 405 wedstrijden, waarvan de Mille Miglia de belangrijkste is. De 328 dankt zijn succes aan de ideale gewichtsverdeling, de aerodynamische vorm, de geavanceerde motor en de puike wegligging.

Luxueuze barokengel

De eerste luxewagen van BMW ziet in 1952 het daglicht. Deze 501 krijgt de bijnaam ‘barokengel’ door zijn ronde en barokke vormen. De limousine wordt aangedreven door een V8-benzinemotor.

Eigenaardig autootje

Vanaf zijn introductie in 1955 is de Isetta een hit. Het autootje is 2,29 meter lang en 1,37 meter breed. Eigenaardig is de voorkant, die volledig openzwaait om het instappen te vergemakkelijken. De tweezitter heeft een eencilinder motor, de eerste die slechts drie liter op 100 kilometer verbruikt.

Nieuwe klasse

De 1500 uit 1962 is een sportieve sedan, ontworpen door de Italiaanse designer Michelotti. Deze voorloper van de huidige 3-reeks krijgt binnenshuis de naam ‘Neue Klasse’ en wordt een kaskraker.

Legendarische sportwagen

Een van de meest legendarische sportwagens ooit is de M1. Met de centraal achterin gemonteerde 3,5-liter zescilinder motor van 277 pk wil BMW in 1978 Porsche en Ferrari te lijf gaan. De M1 scoort vooral hoge ogen in de Procar-races.

Stoere jongen

De auto die het DNA van de sportieve én comfortabele BMW het meest symboliseert is de M3. Deze stoere jongen uit 1985 valt op door zijn voor- en achterspoiler en verbrede wielkasten. Onder de motorkap zit een 215 pk sterke 2,3-liter viercilinder 16-klepsmotor.

Sports Activity Vehicle

Ruimschoots voor de SUV-boom zorgt de X5 in 1999 voor opschudding. Het model biedt een dynamische wegligging, vierwielaandrijving en hoge zitpositie. BMW doopt dit nieuwe type auto om tot een SAV, wat staat voor Sports Activity Vehicle. Een nieuwe niche is geboren.

Volledig elektrisch

BMW trekt in 2013 resoluut de groene kaart met de geheel elektrisch aangedreven i3. Een volledig opgeladen batterij is goed voor een autonomie van 200 kilometer. Wie dat niet genoeg vindt, kan de i3 ook kopen met een range extender, een tweecilinder benzinemotor die extra bereik garandeert.

Auto van de toekomst

De BMW Vision Next 100 is klaar voor de toekomst. In deze futuristische auto blijft de bestuurder de baas, al staan connectiviteit, digitale intelligentie en state-of-the-art technologie continu klaar voor ondersteuning. ‘Freude am Fahren’ wordt ongetwijfeld intenser dan ooit.

Leo van Osch

van Osch Hasselt

011 21 15 10

Scheepvaartkaai 14

3500 Hasselt

www.vanosch.bmw.be