Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Een bank vooruit

Nearly New Parts

“Het gaat hard”, glundert Kim Hermans van Nearly New Parts. “Aan de ene kant blijven we maar stijgen in aanzien bij onze leveranciers Volkswagen en BMW. Aan de andere kant neemt ons exportcijfer razendsnel toe. Toch blijf ik met beide benen op de grond. Als zaakvoerder sta ik tussen mijn medewerkers en weet ik wat er bij hen en in het bedrijf leeft. Ik spreek ook elke klant persoonlijk aan.”

QONTACT / Hoe is Nearly New Parts in het voorbije jaar geëvolueerd?
Kim: “Wij hebben al in de eerste vijf maanden van 2016 onze totale omzet van 2015 gedraaid. Dit is vooral te danken aan het feit dat we bij Volkswagen nu ook de grotere loten met volledig nieuwe onderdelen kunnen afnemen. Die onderdelen – zoals een complete motor, autodeuren en versnellingsbakken – zijn nooit gebruikt. Nearly New Parts staat bij Volkswagen momenteel op de tweede plaats van afnemers in Europa. Naast Volkswagen werken we samen met Audi, Skoda, Seat, BMW en Mini. We behoren intussen ook bij BMW tot de grootaankopers en genieten er de hoogste korting voor hun mechanische, ophangings- en interieurloten.”

QONTACT / Op welke manier probeer je andere verdelers een stap voor te zijn?
Kim: “Onze onderneming is dit jaar uitgebreid met een lijn van volledig nieuwe Volkswagenonderdelen. Alles wat je bij de officiële dealer kunt aankopen, kan voortaan ook via Nearly New Parts worden besteld. Klanten geven hun bestellingen aan ons door en wij bezorgen ze vervolgens aan de fabriek. De onderdelen worden de dag nadien rechtstreeks op het adres van de klant geleverd. Garages, carrosseriebedrijven en verzekerings- en leasingmaatschappijen willen hun onderdelen immers bij één en dezelfde verdeler bestellen. Wij kunnen met onze aanpak het totaalpakket van onderdelen aanbieden en dit tegen prijzen, die aanzienlijk lager liggen dan elders in België.”

"Op één na grootste Europese afnemer van VW-onderdelen."

QONTACT / Zijn er verschuivingen opgetreden in de branche?
Kim: “De onderdelen van Audi mogen we – in tegenstelling tot die van Volkswagen, Seat en Skoda – nu ook aan de officiële dealers verkopen. Het automerk heeft dit voordeel ingezien. Vroeger werden wij beschouwd als een concurrent van de dealers omwille van onze goedkopere prijzen. Tegenwoordig fungeren we voor hen als een back-up. Hebben zij een onderdeel niet op voorraad en kan de fabriek het niet leveren, dan komen ze bij ons aankloppen. Wij zijn zo georganiseerd dat 80 procent van de leveringen die binnenkomen op voorhand al zijn uitverkocht. Dat bespaart ons veel opslagruimte. Om praktische redenen worden de bestellingen die bestemd zijn voor de export gestockeerd in een apart magazijn van 2000 vierkante meter groot, op hetzelfde industrieterrein waar ons bedrijfspand ligt.”

QONTACT / Blijft het buitenland een lucratieve afzetmarkt?
Kim: “Reken maar! De exportmarkt is met 70 procent van onze omzet de grootste afzetmarkt voor Nearly New Parts. Een jaar geleden verscheepten wij al containers met auto-onderdelen naar landen zoals Algerije, Servië, Hongarije, Turkije en Amerika. Ondertussen zijn er tal van klanten uit Italië, Duitsland en zelfs Israël bijgekomen. Let wel, ik doe enkel en alleen zaken op markten waar ik 100 procent zeker ben van een garantie op betaling. Ook juridisch stellen wij ons sterker op en zijn we beter ingedekt tegen geannuleerde bestellingen. Onze toekomstplannen? De laatste tijd staan nog enkele andere automerken te springen om met Nearly New Parts in zee te gaan. Maar ik verkies om geleidelijk aan te groeien en ons eerst verder te specialiseren in wat we al 15 jaar goed doen.”

KIM HERMANS

Nearly New Parts

011 58 41 55

Kolmenstraat 1309

3570 Alken

www.nnp.be