Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Passie op wielen

Ducati Zolder

Italianen zijn geboren verleiders. Dat geldt ook voor sterke Italiaanse merken. Ze bieden je meer dan alleen een product of een dienst aan en onderscheiden zich door de beleving die ze er rondom creëren. Ducati, ooit begonnen met het maken van radio's, scheerapparaten en camera's, is zo’n merk. “Zijn uitgesproken design, rijke racehistorie en eigenzinnige visie trekt mensen aan”, aldus Johan Heremans van Ducati Zolder.

QONTACT / Wat heeft je ertoe aangezet om een motorzaak te runnen?
Johan: “Mijn motorzaak is pure passie. Ik ben scheikundige, maar heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. In de jaren '90 was ik in België verantwoordelijk voor de import van Bimota. Toen dit roemruchte Italiaanse motormerk over de kop ging, is Ducati bij mij komen aankloppen om in Limburg een officieel dealerpunt uit de grond te stampen. Intussen bestaan we al 15 jaar. Tijd dus om onze zaak helemaal te verbouwen en uit te breiden om nieuwe accenten te leggen. Op 22 april vindt de 'grand opening' plaats.”

QONTACT / Met welke uitdagingen krijg je als ondernemer te maken?
Johan: “Een motor is een seizoensproduct. Het brengt met zich mee dat de verkoop en de service ervan onderhevig zijn aan pieken en dalen. Dit vangen we op door in de winter aantrekkelijke incentives aan klanten te geven zodat ze ook in die periode met hun motor op onderhoud komen. We beperken ons tot één grote servicebeurt per dag. Onze filosofie daarbij luidt: we rekenen aan wat we doen en we doen wat we aanrekenen. Verder is onze zaak permanent open tijdens het motorseizoen, van januari tot eind september. Ducati Zolder werd niet toevallig twee jaar geleden verkozen tot beste dealer in de Benelux op het vlak van service.”

"1 op de 5 klanten koopt een motor op de zaak."

QONTACT / Hoe belangrijk is de Belgische markt voor Ducati?
Johan: “België is voor Ducati een referentieland. Zoals Ducati Zolder zijn er bij ons 12 exclusieve zaken, goed voor het hoogste aantal per inwoner. We zijn ook het land met de grootste marktpenetratie van Ducati's en bovendien gaan nergens anders meer accessoires en kledij over de toonbank per verkochte motor. Ducati Zolder is de enige exclusieve zaak in Limburg. Een van onze twee technici is ingenieur motormechanica. Hij zakt jaarlijks drie tot vier weken af naar Italië om zich bij te scholen. Een goede extra werkkracht is meer dan welkom. Echter: velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren.”

QONTACT / Op welke doelgroepen focust het motormerk zich?
Johan: “De gemiddelde Ducati-rijder is om en bij de 40 jaar. Sinds vorig jaar trekken we ook een jonger publiek en hipsters aan met de Scrambler, een merk binnen ons merk. Het was met 16.000 wereldwijd verkochte exemplaren meteen een succesnummer. De Scrambler is een kopie van een motor uit 1962 en speelt in op de drang naar moderne techniek gecombineerd met een retrolook. Vanaf zo'n 8000 euro vind je in onze store al een hele goede motor. En dan rijd je wel met een Ducati! Een op de vijf klanten koopt een motor op de zaak. Die kan je dan voor 100 procent fiscaal in mindering brengen. Bovendien behoudt een Ducati na vijf jaar gemakkelijk 50 procent van zijn nieuwwaarde, bij auto's is dat nagenoeg ondenkbaar.”

QONTACT / Wat drijft een doorsnee klant om een Ducati te kopen?
Johan: “Passie, zoveel is zeker! Onze klanten verlangen naar een product dat degelijk en speciaal is. Een Ducati pronkt nu eenmaal met standaard onderdelen die hoogwaardiger zijn dan die van vergelijkbare merken. Onze sportieve motoren worden daarnaast uitgerust met technische snufjes zoals cornering ABS, wheelie control en quick shift. Klanten vereenzelvigen zich ook met de Italiaanse levensstijl en het verleidelijke design. Ze zijn op zoek naar beleving.”

JOHAN HEREMANS

Ducati Zolder

011 43 31 61

Sint-Willibrordusplein 3

3550 Heusden-Zolder

www.ducati-zolder.be