Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Meester in aluminium

Alulim

19 mei 2016

Het gaat Alulim voor de wind. De aluminiumconstructeur realiseerde vorig jaar een groei van 20 procent in relatief harde economische tijden. “In de moeilijkere jaren behalen we steevast goede resultaten. Het geheim van dit succes? Eén tot anderhalf jaar op voorhand anticiperen op de marktevolutie. Je moet de vinger aan de pols houden zodat je de tendensen ziet aankomen”, weet zaakvoerder Jos Jeunen.

Het succesverhaal van Alulim begint in 2007 wanneer Jos Jeunen na een 30-jarige loopbaan als werknemer het roer omgooit. Hij richt een eenmanszaak op en breidt die al snel uit naar een vennootschap. “Ik heb meteen alle nodige machines aangeschaft en een hal gehuurd om de productie volledig in eigen handen te houden. De ervaring leert mij: wat je zelf doet, doe je meestal beter. In 2012 zijn we verhuisd naar ons huidige pand. Vandaag vormen we een 22-koppig jong team, verdeeld over het atelier, de werven en de burelen.”

ESTHETISCHE AFWERKING


“Ramen in aluminium vormen onze core business. Daarnaast bestaat ons aanbod uit aluminium deuren en gevelbekleding, beglazing, raamgevels, glazen constructies, veranda's, rolluiken en allerlei soorten zonwering. Wij streven naar kwalitatieve realisaties en besteden veel aandacht aan de details en de esthetische afwerking van onze producten”, benadrukt Jos. Zijn onderneming richt zich in eerste instantie op de industriebouw, maar ook op particulieren en op projecten.

Onze knowhow wordt geprezen.

GRENZEN VERLEGGEN


Alulim is bij de opstart in zee gegaan met aluminiumproducent Schüco. Dit wijst op een bewuste keuze voor 'deutsche Gründlichkeit' en een doorgedreven engineering. De focus ligt dan ook op duurzame, vernieuwende en grensverleggende aluminiumconstructies. “Ik ben gefascineerd door bouwkunde en sterkteberekening”, verklaart Jos. “Wat is technisch mogelijk en wat niet? Om die knowhow wordt Alulim alom geprezen. Architecten en bouwheren laten de techniciteit van het schrijnwerk aan ons over. Maar het is de kunst om aan te voelen wat zij met hun plan voor ogen hebben om er vervolgens vakkundig op in te spelen. Van een moeilijk project iets moois maken, daar ga ik voor.”

ELEKTRONISCHE SNUFJES

Aluminium is een product dat mee evolueert met de tijd. Denk aan de steeds hogere isolatiewaarde van de constructies, de toenemende grootte van de ramen en de noodzaak aan dubbele en zelfs drievoudige beglazing met een alsmaar betere U-waarde. Of neem nu constructies met ingebouwde elektronica zoals een toegangscontrole met een vingerscanner of schuiframen die automatisch open en dicht gaan. Jos: “Als schrijnwerkers moeten we dergelijke snufjes morgen in ramen verwerken. Volgens mij is dat onze grootste uitdaging in de nabije toekomst. Het betekent: de juiste mensen aanwerven en bestaand personeel bijscholen. We moeten koste wat kost vertrouwen uitstralen en alle kennis in huis hebben. Wij zijn immers producenten, geen tussenpersonen. Precies daarom bieden we een meerwaarde. En de nodige flexibiliteit.”

VAKKENNIS EN CREATIVITEIT


We isoleren alsmaar beter om te voldoen aan de strenge EPB-waarden, maar houden nauwelijks rekening met bijvoorbeeld thermische breuken die kunnen voorkomen bij glas. De beglazing is nochtans een essentieel onderdeel van het buitenschrijnwerk. Het assortiment gaat van het courante dubbele glas tot het energieprestatiegerichte hoogrendementsglas en zelfs het driedubbele glas. “Bij de keuze van de beglazing is het belangrijk om rekening te houden met bepalende factoren zoals veiligheid, thermische en akoestische isolatie, zonwering, onderhoud en uitzicht. Er is een tendens naar steeds grotere ramen en glaspartijen met verzonken profielen. Dan moet je als aluminiumconstructeur een goede mix van vakkennis en creativiteit aan de dag kunnen leggen. Het vertrouwen van je klanten winnen en bewijzen dat je meester bent in je vak, dat is wat telt”, besluit Jos.

Jos Jeunen

Alulim

089 30 83 37

Nijverheidslaan 1563

3660 Opglabbeek

www.alulim.be