Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Ferdinand Porsche

Porsche Centre Paal

Het succesverhaal van Porsche start in 1948 met de Typ 356 Roadster. Vandaag is het roemruchte automerk uitgegroeid tot een icoon. En niet alleen op het vlak van mobiliteit. Naast de bouw en het assembleren van sportieve luxeauto´s, geniet Porsche een onklopbare reputatie als een van de meest veelzijdige techniekleveranciers in de wereld.

Ferdinand Porsche wordt in 1875 geboren in het Boheemse plaatsje Maffersdorf. Op zijn 22ste ontluikt zijn talent voor mechanica en bedenkt hij een in het wiel ingebouwde motor. De jonge Oostenrijker ontpopt zich als een briljant ingenieur. Hij past de motor toe op de Lohner-Porsche, een zelfgebouwde elektrische wagen die hij in 1900 aan de buitenwereld toont tijdens de Exposition Universelle in Parijs. In hetzelfde jaar ontwikkelt Porsche zowel een sportwagen met vierwielaandrijving als de allereerste hybrideauto.

Blitzcarrière

Zijn uitvindingen leggen hem geen windeieren. Ferdinand Porsche maakt een blitzcarrière bij Austro-Daimler in Wenen en bij Daimler Motoren Gesellschaft in Stuttgart, waar hij de legendarische Mercedes-Benz S-Type tekent. In 1931 richt Porsche een eigen studiebureau op dat motoren ontwikkelt en andere ondernemingen adviseert over motorontwikkelingen. Hij werkt voor klanten zoals Wanderer, Zündapp, NSU en Auto Union, voor wie hij de beroemde Silberpfeil 16-cilinder racewagen construeert. In 1934 krijgt Porsche de opdracht om een betaalbare compacte auto voor het Duitse volk te ontwerpen, een ‘Volkswagen’. De wagen wordt door het Hitlerregime omgedoopt tot 'KdF-Auto' (Kraft durch Freude). Zes jaar later rolt in een fabriek in Wolfsburg de eerste Volkswagen Type 1 van de band. In 1944 verhuist Porsche in volle oorlogstijd zijn ingenieursbureau naar Gmünd in de Oostenrijkse provincie Karinthië. Kort na de wapenstilstand belandt hij in de gevangenis voor zijn medewerking aan het naziregime.

Porsche Nr. 1

Zoon Ferry neemt de fakkel over en mag meteen voor het Italiaans automerk Cisitalia een racewagen met vierwielaandrijving bouwen. Ondertussen broedt hij op zijn eigen sportwagen die door een gering gewicht en een uitgekiende stroomlijn met een relatief bescheiden motor ongeziene prestaties moet neerzetten. In 1948 is het zover. Voor de Porsche Nr. 1 – die officieel de Typ 356 Roadster heet – maakt Ferry gebruik van de 1131 cc kleine motor van Volkswagen die hij opvoert tot 35 pk. De roadster krijgt een koetswerk van aluminium aangemeten en haalt met zijn gewicht van 585 kilogram een topsnelheid van 135 kilometer per uur.

"Porsche bouwt sportwagens omdat het sinds 1948 niets anders heeft gedaan. En dat is een goede zaak."

Legendarische cijfers

In 1949 keert Ferry Porsche met het ingenieursbureau terug naar Stuttgart-Zuffenhausen om daar de productie van de Porsche 356 op te starten. Dit model heeft een stalen zelfdragend koetswerk en de motor ligt helemaal achteraan. Twee jaar later overlijdt Ferdinand Porsche op 76-jarige leeftijd. Ferry zet de jongensdroom van zijn vader onverstoord verder. Hij realiseert zich halverwege de jaren '50 dat het merk veel meer potentieel heeft en denkt hardop aan een sportwagen voor dagelijks gebruik. Onder de projectnaam '901' ontwikkelt hij vanaf 1962 in een razend tempo een nieuwe sportwagen met de luchtgekoelde boxermotor van de Porsche 356 en een ruimer interieur. Na de première van het productiemodel op het Autosalon van Parijs in 1964 rollen de eerste 901’s van de band. Dat is buiten het Franse Peugeot gerekend dat de driecijferige combinatie met de nul in het midden claimt. Ferry Porsche besluit de typenaam 901 te veranderen in 911. Drie cijfers die legendarisch worden.

Zesversnellingsbak

Door zijn uitstekende rijeigenschappen en opvallende vormgeving is de 911 vanaf het begin een ongekend succes. Doorheen de jaren volgen de meest uiteenlopende varianten op het model, met hoogtepunten zoals de goedkopere en eenvoudigere Porsche 912 en de vermaarde 911 Targa. In 1974 onthult Porsche op het Autosalon van Parijs de 911 Turbo, de eerste seriesportwagen ter wereld met een turbomotor. Een andere mijlpaal in de 911-geschiedenis is de Porsche 959, de eerste auto met een zesversnellingsbak . De 959 legt hiermee de basis van een geheel nieuw Porsche-tijdperk.

Immens succes

De Porsche 911 heeft in de voorbije 68 jaar de meeste aandacht naar zich toegetrokken. Toch dragen ook andere modellen bij aan het immense succes dat Porsche vandaag geniet. Wie herinnert zich niet de Porsche 550 Spyder uit 1953, de 914 VoPo (VolkswagenPorsche) uit 1969 en de eerste Porsche met een voorin geplaatste motor, de 924 uit 1975? Ook de Porsche 928 hoort thuis in dit rijtje. Deze sportwagen – die in 1978 tot ‘Auto van het Jaar’ is verkozen – heeft de ondankbare taak om met zijn watergekoelde V8-motor de 911 met de luchtgekoelde zescilinder te vervangen, maar slaagt daar überhaupt niet in.

Palmares

Porsche is ook zeer succesvol in de verschillende takken van de autosport en voegt meer dan 28.000 overwinningen toe aan zijn palmares. In de oudste race ter wereld, de Targa Florio op Sicilië, gaat Porsche 11 keer met de overwinning aan de haal. De 24 Uur van Le Mans schrijft Porsche 16 keer op zijn naam. Een grandioze prestatie die geen enkel automerk tot op heden heeft geëvenaard. Porsche trotseert ook tot tweemaal toe het hoogste podium van Parijs-Dakar Rally en is met wisselend succes actief in de Formule 1.

Icoon

Dankzij efficiënte productiemethoden en succesvolle modellen groeit Porsche uit tot een van de machtigste en winstgevende automerken op aarde. Toch is de honger van Porsche naar succes nog lang niet gestild. Rond de 911 heeft de autoconstructeur met de Boxster, de Cayman, de Cayenne, de Panamera en de Macan vandaag een gamma opgebouwd waarin de genen van de 911 duidelijk tot uiting zijn. Porsche is een icoon en iconen zullen nooit verdwijnen.

Thierry Brialmont

Porsche Centre Paal

011 911 911

De Weven 6

3583 Paal-Beringen

www.porsche.com/belgium-paal