Logo Qontact

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Wij willen bier terug op de kaart plaatsen

Bzart - AmBassadeur

18 mei 2015

Luc Dirkx en Karel Tack willen bier terug aantrekkelijk maken. Gezamenlijke kennissen brachten hen midden vorig jaar met elkaar in contact. Geen wonder, als je weet dat beide heren gepassioneerde hobbybrouwers zijn en bovendien de trotse eigenaar van een eigen bierlabel. Als echte wijnkenner wist Luc een bier te ontwikkelen waar hij nadien mousserend bier van kon maken. Hij is daarmee de trotse vader van Bzart, het enige bier dat in België gechamponiseerd wordt. Karel is een zytholoog die het bier AmBassadeur ontwikkelde, als unicum gemaakt met verse hop, en op de Belgische markt brengt. Hun ontmoeting resulteerde in een samenwerking waarvan eind dit jaar de eerste flessen gekraakt worden.

QONTACT / Wat heeft jullie aangezet om te gaan samenwerken?


Luc: “Wij zijn allebei emotionele mensen, we maken onze producten met hart en ziel. Deze passie gebruiken we in onze ambachtelijke manier van brouwen. Bovendien delen we een missie: van bier in België terug een kwaliteitsproduct maken. Van Bzart exporteer ik momenteel 70 à 80 procent naar het buitenland. Het is mijn bedoeling om meer in België te blijven. Dat is niet omwille van het gemak maar puur vanuit een chauvinistische overtuiging dat we ons als gekend bierland moeten onderscheiden.”

“Bovendien delen we een missie: van bier in België terug een kwaliteitsproduct maken.”

QONTACT / Welke producten gaan jullie aanbieden?


Karel: “Toen Luc me zijn Bzart liet proeven, was ik direct overtuigd om samen nieuwe bieren te ontwikkelen die ook mousserend kunnen worden. Mousserend bier heeft weinig restsuiker en zet zich dus niet vast in je maag zoals gewoon bier. Integendeel, het activeert de maagsappen waardoor het ideaal is voor de gastronomie. In eerste instantie gaan we drie nieuwe bieren maken: een hoog gistingsbier met een laag alcoholgehalte, een mousserend bier dat dichter bij wijn aanleunt en een bier dat in stoofpotjes kan voor de foodpairing. Door onze samenwerking gaan we het gewone bier altijd naast de gechamponiseerde versie kunnen aanbieden. Luc is nu bezig om de bubbels toe te voegen aan mijn AmBassadeur. Ik ben heel benieuwd.”

QONTACT / Karel werkt voor AmBassadeur met hop uit Tsjechië. Gaan jullie deze ook gebruiken?

Luc: “Neen, juist omdat we puur Belgische producten willen maken. Onze producten hebben een verhaal en hiermee schenken we een beleving aan onze klant. We gaan zoveel mogelijk zelf verdelen en de verdelers met wie we werken zullen we hier selectief op kiezen. We willen Limburg en België op de kaart zetten. Onze boodschap aan de mensen is: “Kijk naar je buurman en spreek met je buurman!”. Voor mijn foodpairing concept, werk ik met leveranciers die maximum 35 kilometer van mijn deur liggen. Ik ben ze zelf gaan zoeken en je zou verschieten hoeveel gepassioneerde mensen er zijn. Wij gaan terug naar de oorsprong, zoals het vroeger was. Simplicity is the best.”

QONTACT / Welke investering gaat gepaard met deze samenwerking?

Karel: “We hebben nog geen financieel plan uitgewerkt. Onze kostencalculatie kan eigenlijk pas beginnen als het product klaar is. Maar de testfase kost natuurlijk geld aan onderzoek en tijd, intussen heb je als het ware ‘doodliggend kapitaal’. Ik werk in hoofdberoep als magazijnier in het ZOL en Luc is zelfstandig bedrijfsconsultant. Elke euro die we verdienen, investeren we opnieuw in onze passie.”

Luc: “Bzart is een wat uit de hand gelopen hobby van me. Als ik alles zou samenstellen, heb ik er al zo’n 350.000 euro in geïnvesteerd, onder andere voor een plantage, een nieuwe tastingruimte voor degustaties en foodparing, een reeks machines en de juiste merkcommunicatie. Ik kan dit dankzij mijn hoofdberoep, maar Bzart zal op termijn wel op eigen benen kunnen staan. Daar ben ik zeker van.

LUC DIRKX & KAREL TACK

Bzart - AmBassadeur

0488 29 46 58 - 0484 17 11 99

Nielerlaan 2 - 3668 Niel-Bij-As

Bilzersteenweg 285 - 3700 Tongeren

www.bzart.eu